måndag, november 30, 2009

Ludwig Silver sparkle STORA trummor.




Nu är det väl dags att man inte tjatar mer om sina Yamahatrummor...utan visar lite Ludwig i stället. Mitt gröna Ludwig (26,14,16,18) har väl de största storlekarna, på ett sätt... Men det här är också stort....60-tal bastrumma 24x14, hängp 14x10, golvp 18x16 och 20x18. Till detta en virvel på 15x8. Problemet är att hitta en lämplig hängpuka i Silver Sp. Jag har en 60-talare 12x8 och en 13x9, 14-tummaren kom inte förrän på 70-talet. Jag har en marschvirvel 60-tal 14x10, och har funderat på att göra om den till hängpuka. Men....då är det små stämhus(som på tidiga 12x8), och är osäker på hur det blir vid "snare beds". Så jag har LÄNGE hållt utkik efter en tenor tom 14x10 eller kanske en 15x10 60-tal, och har hittills inte hittat något lämligt. Sedan långt tidigare finns ju ett 22,13,16 set och ett 20,12,14 set i Silver Sp. Finns även en gullig 18x14 jazzbastrumma.
Så det skulle vara kul att få ett komplett set med 24:an och en hängpuka, tillsammans med de groteska golvpukorna!


6 kommentarer:

BullOlle sa...

Tjena Hasse,roligt att höra av dig. Jag måste förstås börja med att säga att jag njuter av att se från din otroliga samling.. Men.., av alla dina trummor och kombinationer, vilka är dina favvisar? Ditt trumset, det som funkar till allt.. Skulle vara roligt att få höra lite om Fogels favoriter!!
/Olle

Lars H "moderator" sa...

Jag tycker du ska satsa på Ian Paice: 16X10 hängpuka!
Och så en 26-kagge till det.
/L

BIRDMOUNTAIN sa...

Har tänkt tanken. Men var hittar man en 26:a 60-tal? Blev överlycklig när jag hittade 24:an för några år sen....å 16x10, mja, det är lite too much, tycker jag. Har nog siktet inställt på 14x10 i alla fall.....

BIRDMOUNTAIN sa...

Kommentar till BullOlle! Favvoset är inte det enklaste, så jag delar upp det....
1. En favvo just nu är Yamaha 22x16, 13x9,14x14,16x16 och nån 6½ virvel. En hängpuka innebär ju att ridecymbalen får det absolut bästa läget. Också två crashar( minst!) till det, a la B.Rich.
Det finns ju ett otal Ludwigset som jag äger, där jag kan köra de här storlekarna. Men jag envisas att använda dubbelpedal, och det funkar inte med Ludwigbastrumma, för lätt, den bara hoppar när jag kommer loss. Så det får bli japanskt.

2. 20 bastr, 10,12,14 pukor. På arbetsplatsen(musiklärare) finns två YamahaDTexpress och två ack. trumset Mapex med dom här storlekarna. Är vid det här laget så inspelad på dessa storlekar, så det här med två hängp (små)går som en dans. Till detta en cymbalride och två crashar. I och med att hängp. bara är 10" plus 12", så får en 20" ride en bra position till höger om pukorna.

3. STORA trummor. Ludwig 26,14,16,18 eller det som står i replokalen just nu: Yamaha 24,14,16,18. Problemet är väl att man borde vara konsekvent och spela och repa mer med stora kaggar. Men jag tycker det är lite jobbigt, stora trummor betyder stora rörelser, speciellt 16 och 18 pukor( man hamnar rätt långt bort till höger!). Sedan tycker jag att man får jobba mer med foten med en 26:a eller en 24:a, jämfört med en 22:a( som ju går av sej själv!).
Men nånstans finns det där att stora trums, det är HÄFTIGT! Alla ens gamla hjältar körde BIG. Williams, Bellson, Krupa, Rich, Bonham, Paice, Powell m.fl. Så jag går nog på Doc Kilenstams linje, och utbrister: Stort som faaan ska de vaa!

BIRDMOUNTAIN sa...

Hrmmm....Fast det ALLRA snyggaste jag vet, det är ett Ludwig Down Beat set. 20x14, 12x8, 14x14 och sen mina vänner, en Downbeat virvel 14x4! Jag har åtta stycken med matchande virvel, aint life beautiful, mmmmmmmmmm....

tjjaf ! kbong sa...

Håller med Fogelberg :).. Speciellt vintagetrummor låter extra intressant som stora,. Har ägt en del mindre, bla Ludwigset som inte hållt måttet,,,burkiga och stumma med 14x14 golvpukor som varit mardrömslika..