söndag, november 22, 2009

Nyheter på trum- och cymbalfronten

Tja, hög tid för en up-date vad gäller vintagesamlingen. För någon månad sedan anlände en länge efterlängtad Slingerland Radio King virvel 6,5X14 från mitten av 50-talet. I vanligt ordning fick den lite handpåläggning av The Doc Kilenstam och är nu i högform. Låter som inget annat. På cymbalfronten har jag fått in några nya eller snarare gamla Paistelock. Det handlar om idel rariteter.
Paiste Sound Creation Bell Ride 22" från 1978
Paiste Sound Creation Dark Crash 20" från 1979
Paiste Sound Creation New Dimension Dark China 22" från 1985
Paiste Formula 602 Heavy Hi-Hat 15" från 1975
Samtliga är i utmärkt skick och låter SUPER. Bell Riden och Dark Chinan är riktiga monster och bör hållas på behörigt avstånd från barn, sjuka och gamla. I rockigare sammanhang är de dock helt fantastiska - fråga Nicko McBrain (Iron Maiden) om vad han tycker om Bell Riden.
Trummorna är Ludwig Black Panther 20", 12", 14" (golv) och 16" (golv). Och..lokalen är min nya studio/replokal. 50 kvadratmeter, mitt i Linköping, ca 100 meter från vår lägenhet. Ni har alla en stående inbjudan.









7 kommentarer:

Lars H "moderator" sa...

Huga! som man säger i Norrland...

De där vill man ju titta och lyssna närmare på. Både cymbaler och trummor.
Har du sålt de större black panther trummorna?

Jag kommer så väl ihåg när Sound Creation kom. 2002 och A-Zildjan regerade och så dök något helt nytt upp.
Tänk om man vetat vad de skulle blivit värda... Fast de kanske inte är dyrare idag, reelt sett?

Snygga och välljudande, förutsätter jag.

/Lars

Roger sa...

Även de större Pantherstorlekarna är kvar, men för dagen ligger de på hyllan - ombyte förnöjer. Har dessutom en 22" Pantherbaskagge på ingång. Sound Creation-cymbalerna lär ha varit svindyra redan när de kom så jag vet inte om priset relativt sett har gått upp. Det är väl framförallt 22" Dark Ride, 22" Bell Ride och 22" Dark China som sprungit iväg prismässigt. Övriga modeller går för ganska rimliga pengar.

Lars H "moderator" sa...

Visst är det så att black panther har ett speciellt sound?

Roger sa...

Tja, skulle nog säga att val av skinn och stämning har betydligt större effekt på ljudet än den klädsel som sitter på trummorna. Men...tycker nog ändå att jag kan märka en lite klarare och öppnare ton i BP-trummorna än i trummor klädda med t.ex. sparklehöljen. BP-höljet är betydligt tunnare än de flesta andra höljen vilket frigör stommens vibrationer. Som sagt var, det handlar dock om små nyanser. Andra parametrar är minst lika viktiga.

Lars H "moderator" sa...

OK
Vad gäller Paiste så undrar jag om du sett Paiste Setup #1?
Jag fick "2 när jag var i tonåren. Lästes flitigt, iförd min orange Paiste-t-shirt!

Köpte #3 på Tradera härom året, men vet att det bara måste finnas en #1 därute någonstans.

/Lars

BIRDMOUNTAIN sa...

Mitt i Linköping, har du flyttat in till stan? HF

Roger sa...

Lasse: Antar att du menar böckerna över Paisteartisters olika set-ups? Har själv endast 3:an från tidigt 80-tal. 1:an från 1975 (?) är den allra svåraste att komma över och går som regel för hiskeliga summor på Ebay. Nördfaktorn är grym i dessa böcker och är ett måste för de som vill fördjupa sig i obskyra detaljer. Innehåller massor med bilder. Inte bara på Paistecymbaler utan på vintagetrummor i största allmänhet.
Hasse: Jepp, i juli flyttade vi in till centrala Linköping och lyckades få tag på en alldeles lysade studio/replokal ca 150 m från vår balkong. Det rör sig om en liten stuga på 50 kvadratmeter med ett mindre kök, toalett och ett större rum på ca 25-30 kvadratmeter. En sådan tur har man bara inte i en större stad som Linköping. Som sagt var, kom gärna över och titta till mitt nya nördpalats.