måndag, mars 08, 2010

Storstädning #2


Hej igen!
Så var det då dags för ett nytt inlägg i min "miniserie" - den här gången är det en handfull cymbaler av äldre datum som skall visas upp:
Nr 1 fr v är en 15" (K?) Zildjian - Istanbul - loggan är inte helt tydlig hela vägen. Den ser handhamrad ut, är ganska så tunn (750 gram) och verkar ha tjänstgjort som hi-hat lock. Den är mörk och skön och skall naturligtvis spelas känsligt och med lätt stock. Tyvärr har den en spricka i klockan, men är nog ändå den mest intressanta i den här samlingen.
Nr 2 är en 18" A Zildjian som ser ut som om den träffats av en k-pistsalva, där hålen sedan försetts med nitar. Visst "zizzlar" den fint men de många nitarna tar också effektivt död på själva klangen i cymbalen. På '50-talet var det brukligt med mängder av nitar i en och samma cymbal, medan man numera nöjer sig med några få. Vikten på den här är c:a 1530 gram.
I mitten har vi en 20-tummare med stor klocka som ser handhamrad ut - är det en "K" månntro? Nej - det är en Super Zyn som är mörk och inte väger så mycket heller - 2140 gram. Den bär lite spår av "Häxan" - någon ambitiös typ har var framme och "putsat" ... mina första nåt sånär vettiga cymbaler var av märke Zyn som ju marknadsfördes av Premier på '50 och '60-talet men den lite "finare" serien Super Zyn såg man mera sällan ute hos handlarna. En gång på '80-talet var jag faktiskt nära att inhandla en Super Zyn som faktiskt lät väldigt bra. Nu finns dom visst igen (tillverkas i Kina som så mycket annat).
Sedan har vi ytterligare en 18" A Zildjian, denna gång utan nitar. Har inte provat den, men den verkar OK - vikten är 1340 gram och den funkar säkert bra som crash alternativt crash/ride. Tror jag ska kolla in den lite närmare vid tillfälle ...
Till sist har vi så en 17" Stambul (by Paiste) som är lite annorlunda i sin "patina". Det finns ju några Paiste-kännare här på Bloggen som kanske kan ge undertecknad lite mer info om metallegering och andra egenskaper som kännetecknar just Stambulcymbalerna. Vikten är 1360 gram. Har inte provat den heller i musikaliskt sammanhang.
Undertecknad är naturligtvis tacksam för alla kommentarer och information om det som visas upp här ovan - och då särskilt vad gäller Super Zyn och Stambul cymbaler!
För övrigt vill jag avrunda med frasen "Keep Drumming, Dreaming and Collecting!"
(Där fick du till det bra, Nisse!)
/Lennart Pn

4 kommentarer:

Lars H "moderator" sa...

Mera cymbaler!
Och skånska flaggan!!

Mera städning Lennart. Det är mycket roligare städning än dammsugningen här hemma :-)

/Lars

Nisse sa...

finfina "tallrikar". Märkligt vad förtjusta dom var i nitar förr. Jag har en 11" Zildjian med plats för 12! nitar , inte mycket cymbalyta kvar sedan.Dom tidiga super Zyn cymb.skall vara riktigt ok. enligt vissa bedömmare , själv har jag 2st. standard Zyn 13" h. h.lock som är sådär.Jag använder en A 18" som crash/ride och tycker den sköter sin uppgift bra.
Nisse

Niklas Kilenstam sa...

Skåne!!!!
Självklart.... ;-)
Fina rondeller, som min flickvän säger....
Dom bästa ZYN va 5-star Super Zyn som kom ´68 läste jag häromdan.
Hade en 5 star 16" som jag sålde i mitten på 90-talet.. DET ångrar jag!
Kör på, Lennart!

BIRDMOUNTAIN sa...

Hej Lennart! Den cymbalen som imponerar mest på mej är 15" KZ. Har själven mycket tunn 16", också gått som hi-hat. Min använder jag som en (thin) crash ihop med KZ "ridarna". Det finns så mycket toner och karaktär in de har gamla KZ tycker jag. Historiens vingslag, Tony Williams m.fl.....HF