fredag, mars 26, 2010

Ludwig Burgundy 20,12,14.




Dags för lite mer Ludwig! Inköpta i Sverige med Jazzfestivalvirvel. Detta set hör definitivt till mina finaste. MYCKET bra skick! Färgen anses väl tillhöra en av Ludwigs ovanligare. Färgen lanserades sent 60-tal, mitt under värsta popexplotionen. Om jag spekulerar lite själv, så tror jag inte att popfreaken gick i gång på den här färgen. Jag tror många tyckte den såg lite för jazzig ut, och valde andra Ludwig färgalternativ. Ville man ha ett jazz-set i den här finishen, skulle jag själv satsat på ett Gretsch Burgundy Sparkle, dvs runt 1967 (fast jag var bara 12 år då...). HF


1 kommentar:

Lennart Pn sa...

Hi igen, Birdie!

Detta är en mycket läcker finish som man kanske mest förknippar med Gretsch och storheter som Art Blakey och Mel Lewis. Har själv aldrig sett ett Ludwig-kit "in reality" i Burgundy-utförande, så vad gör man då? Jo - planerar in en visit i K-holm framöver ...

/Lennart Pn