onsdag, maj 26, 2010

Storstädning #3









Hej!
Lite sent omsider kommer här ett nytt inlägg i min "mini-serie". Den här gången är det varierande prylar som jag vill visa upp:
Först ett hi-hat-stand från Gretsch, skulle tro att det är från slutet av '50-talet (kanske?). När man ser de klena grejorna så undrar man hur de kunde stå pall när Blakey, Elvin och Sonny Payne mfl stod på för fullt, men - för det mesta så tycks det ha fungerat.
Tilläggas kan att cymbalerna just här är av märke Zyn, 14-tummare som kostade 47 spänn styck när en annan började skaffa grejor i början av '60-talet. Zildjian var öht inte att tänka på förrän lite senare (pga av prislappen då så klart).
Stämnyckeln från John Grey tycker jag ser "antik" ut - kanske nån på Bloggen (Nisse?) vet mer om den.
Så en 16x16 golvpuka från Premier i röd sparkle, från andra halvan av '60-talet av de spetsiga (nertill) stämhusen och utställda benen (a la Ludwig) att döma. Tunn, tunn stomme med kraftiga förstärkningsringar, dämparen är där (filten saknas dock) och original Everplay Extra skinn på båda sidor. Slagskinnet behöver dock bytas. De pyttesmå originalgummifötterna är "torra" men hänger fortfarande med. Med lite ömsint omvårdnad kan den här pukan bli riktigt fin!
Den hittades underst i en skrubb med en massa tyngre mässingsinstrument ovanpå sig och tycks inte ha ingått i nåt "kit" utan är sas "singel".
Tilläggas kan att alla dom här grejorna - även i de tidigare inläggen som jag visat upp - ligger oanvända sedan länge, vilket är lite synd. Detta gäller även Slingerland-trummorna som jag presenterade för några år sedan. Så om någon tycker att något är av intresse så hör av er så kan kanske en "deal" kan arrangeras ...
/Lennart Pn

5 kommentarer:

Henkax sa...

Lennart! Du måste hålla med om att Premier gjorde fina trummor på den tiden!! Snygg sparkle... Extremt välbyggda stommar också(som en vacker möbel). Lite jobbigt med metriska stommar, men det finns ju lösningar för det. Håller själv på att renovera ett Premierkit från samma era i Black Pearl. Bilder på det kommer så fort jag är färdig mekad.

//Henke

Nisse sa...

tycker också att Premier gjorde snygga trummor förr ,det sägs att Levin blev lite inspirerade av Premiers tidiga modeller. Var dom inte också av björk?Vad det gäller John Grey nyckeln , så är jag ganska säker på att det är tidigt 60-tal
/ Nisse

BIRDMOUNTAIN sa...

Hej! Kommer osökt att tänka på antikrundan, när du visar upp dina alster! Spec Premierpukan imponerar på mej, vilken färg, vilken lyster! När Keith Moon började med The Who körde han faktiskt på ett Ludwigset. Men sedan blev det Premier, och den här fina röda sparkle färgen hade han de första åren. När man var en liten pojk, och såg bilder på hans dubbelset med tre hängp och ibland tre golvp......ja, då drömmde man! HF

Niklas Kilenstam sa...

Förbannat coolt!!!
Hasse säger allt....;-)
Ska tilläggas att Premmiers klädslar var gjorda i Italien.
Otroligt tunna!!!!
En dag ska jag snoka reda på ett Premier, fast med Mahogny på in och utsidan...
8x12, 14x14, 15x16 och en 22:a i Red Sparkle.
Premier hade ju rätt konstiga storlekar på 60-talet...
8x12, 9x13, 8x14, 10x14 för hängpukor och 14x14, 15x16 och 16x18 för golv. Bastrummor var 14 djupa. Märk att 16 tummare bara är 15 tum djupa, inte 16....
Ska ta och ögna igenom mina kataloger ordentligt....
;-)
N

Lennart Pn sa...

Jag vill tacka för visat intresse och inte minst kul är det att Premier-pukan röner sån uppskattning! Visst gjorde Premier verkligt fina trummor och sparkle-finishen är förnämlig. Det fanns en aqua-sparkle också som är lika snygg den. Vill minnas att Premier i sina sparkle-finishar hävdade att dom hade större "glitterflak" sas än andra fabrikanter och det kan nog stämma ...

Vad gäller storlekarna så vill jag bestämt hävda att hängpukor 30x20 (12x8) fanns, men sen var nästa storlek 35x20 (14x8) ... alltså hade man ingen 13"-size. Så var det i alla fall fram till mitten av -60-talet. Man kan också notera att båda dom här hängpukvarianterna hade samma djup, alltså 20 cm (8" eller motsvarande). Minns att det fanns trummisar som körde med den större hängpukan och det såg lite "stort" ut ovanpå en 50 cm bastrumma.

Sen får jag nog säga att jag - personligen - föredrar pukbenen som inte är så utställda, tycker att dom hör mer hemma hos Ludwig. Alltså är jag inte helsåld på Slingerland och Gretsch med "Ludwigben" heller utan föredrar deras styling från början av -60-talet. Slingerland-benen var väl helt raka medan Gretsch och Premier var lite lätt utåtriktade vid basen.

Tyvärr har man inte kvar sina gamla kataloger men det finns en del minnesbilder kvar (skönt med nostalgi).

När det gäller Birdie och hans syn på "Antikrundan" (ha-ha) så vill jag bara kolla av så att jag inte missförstått det hela: Det här handlar väl om "Vintage" ... ???

Avslutningsvis så ser man fram mot att få se Henkes Premier-kit i Black Pearl finish - mums!!!

/Lennart Pn