måndag, maj 24, 2010

Rogers Blue Strata Pearl





Ja då var det jag igen...........
Här har vi ett "litet" trevligt Rogers kit tillverkat i Dayton sent 60tal. Storlekarna är 12" 16" 20". Hittade detta kittet i ett pannrum hos en föredetta dansbandstrummis.Det hade legat där i typ 20år då!! Dammigt och skitigt:JA! Potential att bli hur fint som helst: Absolut JA!! Kittet kom med orginal stativ,pedal,stol,skin(!) och en Dynasonic virvel plus ett gäng gamla 60tals A Zildjian cymbaler. Helt enkelt en dröm för en trumnörd som jag. Lite roligt är det att just denna Blue strata färgen verkar va lite mer ovanlig på rogers kit. Har ännu inte sett ett Rogers kit på Ebay eller dyrlikt som har exakt denna strukturen i wrapen. Dock ser det ut som det är denna som många Ludwigkit hade lite tidigare på 60talet!??
Hur som helst har dom här trummorna blivit ett klubb/pub kit som funkar till de mesta musikstilar. Här på bilderna använder jag som följer:
12",16",20" Rogers(uppenbart)
14" Slingerland tidigt 60tal krupa virvel
11" Paiste splash 602 Seven sound set 2. Tyvärr bara 9" kvar!!
14" Paiste hi-hat 602 tidigt 60tal
16" A Zildjian Medium crash "Hollow logo" sent 70tal
18" A Zildjian Medium crash "Hollow logo" sent 70tal
20" Paiste Mellow ride Sound creation -79

Höres!!

//Henke

4 kommentarer:

Lars H "moderator" sa...

Hej
Jag har för mig att Rogers Strata-färger var samma som Ludwigs Oyster-färger.
Stämmer i alla fall på black oyster och strata black.

Fin-fina trummor. Och återigen en kul historia.
Det är ju såna fynd man hela tiden drömmer om. Men vissa av oss drömmer inte bara.

Snyggt, Henke!
/Lars

Lennart Pn sa...

Sicka fynd en del kan göra! Tyvärr har en annan ingen i bekantskapskretsen med dylika "pannrum" ... bara att gratulera! Nog finns det väl lika tjusiga drums, men frågan är om det finns dom som är ännu attraktivare???

Ja. det där är ju en smaksak, såklart, men en sak är säker - Henke har öppnat stenhårt!

/Lennart Pn

BIRDMOUNTAIN sa...

Mycket snyggt! Som du säjer själv, inte så vanlig färg. Ja, dom där klippen har man gjort lite då och då. Men nu var det länge sedan, inbillar mej att de flesta vet att vintagetrummor faktiskt är värt en slant.
Synd att din 11" Paiste 602 var nerklippt. Annars hade jag lagt ett bud, ska du veta. Jag saknar nr 2 och nr 6 i min Seven Sound Set samling!
Än en gång, finfina grejor! Birdie

Henkax sa...

Ja visst kan man fynda ibland!
Det jag menar med att just denna Blue Strata är "ovanlig" är att jag har ett annat kit i samma finish fast det kittet har en annat färgstruktur i sitt mönster (kommer bilder på det med).
Birdie..........visst är det synd att 11" 602 splashen inte är i orginal utförande. Fick den till ett gammalt pearlkit, tror att den då hade minst 10 sprickor runt om kanten. Skadan var ju redan gjord så jag klippte till den i saxen och slängde upp den i svarven. Tror det är svårt att hitta en sådan hel tyvärr........

//Henke