söndag, maj 16, 2010

Ludwig BOP

Jaha!
Som nykomling här på bloggen vill man ju inte på något sätt förstöra Mr. Fogelbergs Ludwig inferno men här har vi ett Black Oyster Pearl kit i super skick.
Fann dessa på blocket här nere i Blekinge. Trummorna hade legat ute ett tag men inte blivit sålda, förmodligen pga dess vita finish i kombination med pris. När jag kom dit visade det sig ganska snart att någon hade klätt in trummorna i tunn vit plastfilm!! Man kunde på några ställe ana orginalklädslen vilket ledde till att jag köpte det direkt. BOPen har blivit väl bevarad mycket pga plastfilmen. Knappt några repor,fade eller glipor vid överlappningen alls, vilket annars kan vara vanligt. Det ända som var lite minus var en L-arm som någon monterat på bastrumman. Annars SUPER!!! Luftigt runt ljud har dom iaf viket passar mig som handsken.
Storlekarna är 24",13",14",16",18"(trelagers stommar med stödsarjar)och en 14x5" supraphonic. Använder dock lite annat på bilderna här bla en Slingerland sound king virvel och ett antal Paiste 2002or, sound creation som man bara måste avguda som rocktrummis!



13 kommentarer:

Lars H "moderator" sa...

Snyggt!
Ett riktigt rock-kit.
Alltid kul med så'na här fynd, med film över originalfinishen.
Har själv en Premier 4X14 Royal Ace som kom klädd i svart... över en fantastisk Aqua Sparkle!

Och nu till cymbalerna: lista!!!!

Bra start, Henkax!

/Lars

Lars H "moderator" sa...

Och var i Blekinge finns du?
Mamma var från Jämshög!
/Lars

Henkax sa...

Tackar tackar!
Är från andra sidan Blekinge, Karlskrona.

Är lite av en Paiste 2002 nörd, dock har jag lyckats klämma in en Sound creation i detta kittet.
Cymbalena är som följer:
8" bell
18" crash
18" ride
20" medium
20" china type
22" Bell ride(SC)
Brukar ha en 13" crash också till detta kittet men den kom inte med på bilderna. Alla är förstås med svarta loggan!

Henkax sa...

Glömde Hi-hat!
2002a Heavy 14" så klart

//H

BIRDMOUNTAIN sa...

Käre medlem! Inte "förstör" då något, du tillför! Rejäla storlekar på dina trums, själv är jag inne på precis samma storlekar(trummorna). Välkommen, Henkax! Birdie

Lennart Pn sa...

Trevligt att få hälsa "Henke" välkommen till bloggen! Snyggt kit - och som Birdie påpekar - rejäl "störrelse" på burkarna. Roligt för Birdie att få en själsfrände när det gäller Paiste 2002, själv håller jag mig mer reserverad därvidlag ...

... om det nu tvunget skall vara Paiste 2002 så skall det väl ändå vara den röda loggan? Den är ju bra mycket snyggare än den trista svarta och cymbalerna låter väl inte sämre för det???

(... få se nu om Birdie och Moderatorn mfl ilsknar till och ger mig svar på tal - det vore faktiskt skitkul ...)

/Lennart Pn

Henkax sa...

Roligt att ni gillar trummorna! Då kanske man kan lägga upp lite mer gobitar här snart då??

Å LennartPn.........visst kan man ha Paiste 2002or med röda loggan men det är ju 80tal. Handlar ju lite om det visuella också när man lirar(även för sin egen del). Svarta loggan är liksom 70tal, kittet är 70tal, hela känslan blir 70tal...........jag gillar 70tal!! Det kan ju eventuellt innebära att man lirar lite svängigare. Kan jag väl få tro iaf??!!

//H

BIRDMOUNTAIN sa...

Hej Lennart! Det är faktiskt Paiste 602:or som är intressant för mej. Jag äger inte en enda P 2002. Men om jag gjorde det skulle jag som den nörd jag är välja svarta loggan, dvs 70-tal. Jag går mycket på känsla, och de lite nyare 2002:orna med rött tryck är inget för mej.Jag är inte säker på det här, men jag TROR att 2002:or med rött tryck generellt är lte tyngre. Nej, svart ska det vara, precis som mina gamla hjältar Bonhaam och Paice. F.ö. hade jag en uppsättning 2002 svart logga 1975 och framåt 80-tal när det blev Zildjian. HF

Lennart Pn sa...

Så har det blivit en liten reaktion på min lilla "provokation" - kul!!!

Först vill jag tacka "Henke" för hans vänliga attityd och utmärkta motivering till varför han kör med den svarta loggan. Det visuella är ju viktigt (åtminstone för en själv) och det är ljuvligt med nostalgi och att man trivs med sina burkar med tillhörande utensilier!

Kunde väl ana att Birdie inte kunde hålla sig på mattan (ha-ha) i detta delikata ärende. Ja, det stämmer ju att han är en "602-nörd" vid närmare eftertanke. Själv var jag ytterst nära att (på '80-talet) införskaffa en dylik medium ride (med blå logga, såklart) och det var måhända dumt att jag valde bort den. Känner fö en som har en dylik och den låter bra ...

... men, sen gick ju snacket om att 602-orna så lätt sprack och det bidrog väl till valet ... fast en annan har faktiskt aldrig "spelat sönder" (OBS ordvalet) en cymbal öht. Men pallade 602-orna för hard-spankin' guys like Bonham, McBrain and others???

Nu väntar man bara på att ex.vis "Moderatorn" skall vakna och, åtminstone för en stund, slita sig från sina gamla (härliga)Royal Ace kaggar för att meddela lite åsikter i ärendet!!!

/Lennart Pn

Lars H "moderator" sa...

Jodå, jag är vaken... typ...
Paiste 2002 har följt mig genom hela min trumkarriär.
Som flera av oss, misstänker jag, köpte man det man hade råd med i början av karriären.
Detta innebar för mig att jag hade en Paiste 2002 ride, som fortfarande är min "RIDE". Men crasharna blev A-Zildjian. Så jag tyckte helt sonika att Paiste kunde göra ridecymbaler och Zildjian crashar.
Men nu är jag jättesugen på att skaffa några Paiste crashar.
har en 16" medium som låter fantastiskt.

Vad gäller riden så har Hasse F och jag diskuterat detta mycket, och slutsatsen blev väl att en ride som hängt med i (hjälp!!) 31 år förmodligen är den ljudbild som man måttar allt mot.
Den riden kan jag utan och innan och den passar därför till både jazz- och rockgiget.

Har även en, och en halv faktiskt, uppsättning Sabian som låter fantastiskt.
Men 2002 är nå't visst.

Har märkt att 2002 funnits där hela tiden, men kanske fått något av en revival på senare år. T ex Jack White från White Stripes och Raconteurs, spelar 2002 i sitt nya band.

Och Alex Van Halen för att nämna några...

//Lars

Lennart Pn sa...

Ja, se där fick man en synnerligen intressant utläggning från Lars H - själv kommer jag att i "eget"/"egna" inlägg ta upp diverse cymbalfrågeställningar framöver.

Men detta är ju från början Henkes story och när han nu flaggar för presentation av fler "godbitar" så väntar i alla fall undertecknad med spänning på detta!

/Lennart Pn

Nisse sa...

som kommentar nr. 12 finns väl inte så mycket att tillägga annat än att säga grattis till det fina skicket på trummorna.Vad det gäller cymb. så är jag "lagd" mera åt äldre Zildjian även om jag använder en Paiste när jag spelar( äger sammanlagt 2 Paiste)

/ nisse

Henkax sa...

Vill tacka alla för ett trevligt bemötande här på bloggen! Är ny på det här med skrivande på nätet men har absolut fått mersmak. Kommer lite mer "skönheter" i helgen!!

//Henke