lördag, maj 29, 2010

Ludwig Sparkling Silver 18,12,14. 24,13,18,20.
















Störst antal har jag med min favvo färg, Sparkling Silver. Bastrummor: 24x14,22x14,20,14,18x14. Hängpukor: 12x8 och 13x9. Golvpukor: 14x14,16x16,18x16,20x18.

De trummor som känns mest unika är bastr 24 tum och golvpuka 20 tum, inte helt vanliga.
Först tre bilder med lilla "jazzsetet" 18,12,14 med en Pioneer virvel. Sedan kommer STORA setet: 24,13,18,20 med en virvel, 15x8! Håll tillgodo, kära nördar!
( som ni säkert har märkt finns hängpukorna med på lite olika set. jag är så nördig, så jag har inte skaffat någon 14x10 eller något annat. under 60-talet fanns ENDAST två storlekar på hängpukor, 12 eller 13. men jag har fyra bastrummor och fyra golvpukor, å de e inte fy f-n!)
I och med att denna färg är dokumenterad tar jag sommarlov från alla LUDWIG trummor på ett tag. Det har varit kul, och tack för alla fiiina kommentarer! Birdmountain


7 kommentarer:

BullOlle sa...

Äntligen! Silver sparkle är inte bara din favvo utan även min, tillsammans med WMP då kanske. Det är lätt den vackraste och en väldigt klassisk Ludwigfärg. Och som vanligt prydligt uppställt med stilenliga ställ, Flatbase till småburkarna och Atlas(?) till de större brorsorna. Höga stilpoäng herr Fogelberg! Som en liten teaser kan jag avslöja att det finns ett sent 60tals kit på behandling hos en gemensam bekant i Järfälla.... Silver Sparkle super special, kan bli nåt det! Mvh Olle

Lennart Pn sa...

Ack ja, Birdie! Klart att du är "in heaven" med alla dessa silverburkar ... detta är ju en "clean" och "basic" sparkle-finish som aldrig är "fel" i vilket sammanhang det än vara månde ... (hoppas det blev rätt med det grammatiska där ...).

Sen känner du ju mig så pass att du vet att en 20" baskagge är OK för mig - men en dylik "golvbalja" det är då för mycket för undertecknad. Klart att det rent samlarmässigt innebär en kick att ha en sån best i kollektionen, men har du nån användning för den i spelsammanhang?

På tal om den röda Premier-pukan i mitt inlägg nyligen så minns jag bestämt att Premier på -60-talet hade silver sparkle som finish att tillgå, men jag har aldrig sett ett Premier-kit från den här (där) tiden i det utförandet - varken i deras kataloger eller hos generalagenterna BC Strandkvist och Halmén i Helsingborg. Det skulle varit intressant att kolla in Premiers "storflakiga" silver sparkle, faktiskt!

Nåväl Birdie, grattis till en fantastisk kollektion!

/Lennart Pn

BIRDMOUNTAIN sa...

"Golvbaljan" köptes mest för nörd faktorn: tänk att ha ALLA fyra storlekar som Ludwig erbjöd när det gäller golvpukor!
Fast jag har faktiskt använt den....24 bt, 13hp, 16gp och 20 baljan!

Niklas Kilenstam sa...

Förbannat snyggt, Hasse!!!
Jag spelar ju med "balja" konstant...
Men det beror ju på min teori om trummors volym/storlek..
Jag trivs med det
N

Lennart Pn sa...

Trevligt, trevligt att ni tar till er mitt ordval - i det här fallet "balja", alltså ... ha-ha!

/Lennart Pn

BIRDMOUNTAIN sa...

16 och 18 golvpukor är ju ganska "normalt", men en 20x18, de e en "golvbalja", å hör sen! HF

Lars H "moderator" sa...

Jag gillar ju de små trummorna...
Det är ju kul att synas själv också:-)

/L