tisdag, september 30, 2014

Trixon Speedfire


Hallå.
Vi kör väl en Trixonvända till då.
Här har vi ett Trixon Speedfire.
Om man börjar med baskaggen så kan man konstatera att den är från före 1958. Den var lite större fram till dess, dom senare är ett par tum mindre om man mäter där det är som längst. Inne i min kagge sitter det en avdelare, man ska kunna skjuta in en skiva som delar av kaggen i två kammare. Jag saknar dock skivan, men det är egentligen bara att kapa till en plywoodskiva så skulle det vara klart. Det är alltså tänkt att man ska spela med två pedaler.
Om man går till dom tre hängpukorna så är dom i storlekarna: 13", 9 1/4" och 8". (ungefär) Jag saknar faktiskt två hängpukor. Original så skulle det här kitet ha haft en 8" till plus en 6 1/2". Alltså 5st som sitter ihop. Men man kan ju inte få allt här i världen. Fast det finns kit som gjordes så här med 3 konserttomar också, så jag är inte helt ute och cyklar. :-)
Original så hade det här setet nog en 20" golvpuka också. Den saknar jag också tyvärr. Men då jag har ett "vanligt" kit (Luxus) i samma färg så har jag möjlighet att använda hängpukan (13") och golvpukan (16") från det kitet och få ett mer "spelbart" Speedfirekit. Virveln är en 36,3cm (metrisk) virvel i trä.
Jag tycker det är ett kul kit att ha. Man måste väl i ärlighetensnamn säga att det kanske inte låter helt suveränt. Men ganska coolt. Jag har inte spelat så mycket på det hittills, mest för att jag är lite rädd om kaggeskinnen, men jag ska testa det på nåt gig någon gång. Skulle vara kul att veta hur det funkar live.

Tack å hej.

7 kommentarer:

Lennart Pn sa...

Måste vara fantastiskt att ha ett sånt kit i sin ägo! Var får du tag i alla grejor, egentligen????

Unknown sa...

Olika ställen mellan Berlin och Gagnef. :-)

Lars H "moderator" sa...

Jisses!!!
Jag var väldigt sugen på det kit herr Seeman sålde i våras, men pengarna fanns inte.
Speedfire är ju ett av de kit som är legendariska, kanske inte för spelbarheten, men coolfaktorn!
Visst hade trummisen i The Comets ett Speedfire?

Tack för inlägget, Joacim, och fortsätt gärna!!

Förresten, jag håller ju på med en Telstarkagge, med gamla stämhusen. Dock verkar det fungera med tumstorlek på skinnen, stämhusen indikerar alltså inget om centimeter- eller tumstorlek?

//Lars H

Trum-Gugge sa...

Kul att se dessa kit!
Är det helt kört att få tag på bas-skinn nuförtiden eller hur ligger det till?

Unknown sa...

Nej, det finns trummor med teardrop lugs som är vanliga tum. Det är en salig blandning. Fast med dom fyrkantiga lugsen så finns det enbart tum. Tror jag. Fast med just Telstar så kan det vara lite tajt iom att dom är konsiska.

Unknown sa...

Till den här äldre och större modellen så är det lite svårare än till den senare. Här är det kalvskinn som gäller.

Unknown sa...

Jo, trummisen i The Comets lirade Speedfire.