tisdag, september 02, 2014

kataloger




 Hej! Det var länge sen sist.Tänkte visa lite bilder från några kataloger jag har.1954 använde Levin sig av Nils-Bertil Dahlander i sin reklam.Cymbalkatalogen innehåller 30 sidor med olika trumslagares cymb.uppsättning.,en kort historik samt beskrivning av storlekar och användningsområden för olika cymbaltyper.Nästa gång blir det bilder från lite äldre kataloger.Hälsningar från Nisse,som fortfarande har lite svårt att komma överens med dom här moderna sakerna som kallas datorer!

8 kommentarer:

Lars H "moderator" sa...

Nu jädrars!
Välkommen igång igen!
Och vilken läsning, mumma för en gammal trumnörd!
/L

Trum-Gugge sa...

Härliga kataloger!
Kul att NBD körde sitt Levinset "over there".

Lennart Pn sa...

Ja, det är bara att instämma med föregående "talare"! Minns att på '50-talet så fick min trumpetspelande far en tidning som hette "Musikern" (tror jag) och där kunde man se NDB i reklamrutor för Levin ("Levin ska de' va' ... ". I samma publikation kunde man fö läsa att Louis Armstrong hade provat "Euphony 500" trumpeten (made by Eric Pettersson, Sthlm) "and it was simply wonderful"! Märk väl "provat"! Det innebar alltså INTE att LA lirade på den luren reguljärt ...

Lennart Pn sa...

Hoppla! Ser nu till min fasa att jag babblat om trumpeter och Armstrong i detta forum! Nu blir man väl stämplad som "kättare" av Halvarsson ... puh!

Trum-Gugge sa...

:)
"Trum-petare" kan man ju va iallafall...!

Unknown sa...

Jodå Lennart,tidningen hette "Musikern"och var ganska trevlig att titta i,annars tycker jag att "Estrad" och "Orkesterjournalen"var roligare.

Lennart Pn sa...

Fint att få det där med "Musikern" bekräftat av Nils-Erik! Estrad har jag bara nåt enstaka nummer av - dumt format och usel papperskvalitet, dom närapå förintades av sig själv, tyvärr.

Orkesterjournalen finns däremot i detta tjäll i kompletta årgångar från 1951 fram till dags dato! Dåligt papper även där förr - men - liten text och en fruktansvärd massa info! Det fanns väl knappast en ny skiva och ett evenemang runt om i riket som inte nagelfors där ... en kulturskatt, helt enkelt!

Kul, kul att DU Nils-Erik tar för dig här på bloggen igen!!!

/Lennart Pn

Unknown sa...

Riktigt häftigt Nisse!