söndag, september 28, 2014

Meazzi Hollywood




Hallå där.
Jag sticker emellan med ett annat coolt trumset. Det är ett Italienskt Meazzi Hollywood Tronic kit. Supertrevligt trumset i bok i storlekarna: 20, 13, 16 och 14. Jag vet egentligen inte så mycket om det här märket mer än att bl.a. Max Roach lirade Hollywood ett tag. Som ni ser så sitter allt utom hi-hatstället ihop med varandra, en konstruktion som ser ganska frän ut och väger multum. Original så ska det här kitet ha inbyggda mickar, jag har några bortplockade, och en slags mixer som ska vara monterad på kaggen. Tyvärr så saknar jag mixern. Man skulle kunna säga att det är triggtrummor från 60-talet. Det finns ett klipp på Youtube där dom demonstrerar ett sånt här kit. (Bara ljud) Testa sök på "Hollywood Tronic".
Hursomhelst så är det ett kul trumset att ha i samlingen.

Ha det bra!

/Jocke

8 kommentarer:

Trum-Gugge sa...

Hej igen!
Väldigt kul att se dessa lite mer udda märken och lära sig mer om dem. Ett extra + för den något udda pukupphängningen speciellt på golvpukan. Och SPECIELLT med tanke på att de är från 60-talet!! Förstod jag dig rätt att det var 60-talare?? Den typen av "stativ" kan inte ha varit vanligt på den tiden...

Lennart Pn sa...

Ja, det är verkligen kul att få se grunkor som dessa! Max Roach har man sett bilder på trakterandes Meazzi Hollywood. Verkar som om dom var "inne" ett tag, men försvann sen igen ganska kvickt från estraderna?

Var det inte nån finess också med varierbar tonhöjd typ (i golvtommen) eller är jag ute på hal is?

Såvitt jag förstår har du mer att visa upp av detta märke ...

Lennart Pn sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Unknown sa...

Ja, jag har förstått det som att mitt kit är från ca -68. Meazzi var väldigt innovativa. Dom har även en slags hakar på sargerna som gör att det går väldigt fort att byta skinn. Man behöver inte skruva ur hela den sexkantiga(!) stämskruven.

Unknown sa...

Det här är jag inte helt säker på, men jag tror att Meazzi slutade rätt tidigt tillverkningen av trummor. Som sagt, jag kan ha fått det om bakfoten.
Det finns en typ av "timpani-puka", det är riktigt. Otroligt svår att få tag i vad jag förstår.

Lars H "moderator" sa...

De hade mycket riktigt en timpani-golvpuka, jag har ägt en i akryl, men utan pedalen och tillhörande mekanik.
Fanns en 14 golv till salu senaste året, på vend eller blocket, med pedalfunktionen.

Loffe Carlsson lär ha spelat på ett dylikt en gång i tiden, jag har bara sett bilder på honom och ett sån't kit, och jag har sett ett set livs levande i Eskilstuna nå'n gång på slutet av 70-talet/början av 80-talet. Otroligt coolt!

Meazzi gjorde Woodingtrummorna också, som ju faktiskt syntes då och då på 70-talet, som en konkurrent till Ludwigs Vistalite. Fast med skrovliga stommar, alltså de såg ut som is... eller hur man ska säga.

HiPercussion var väl en senare märkning av Meazzitrummor, med ett mycket speciellt racksystem, som man kan se förlagan till i detta kit.
Känd artist för HiPercussion var Saxons trummis på tidiga plattorna, med ett gigantiskt HiPercussion kit, dubbelkaggat givetvis.

Tack för visningen Joacim, och fortsätt gärna lägga upp grejer!

/Lars

Lennart Pn sa...

Måste ju tillägga att Joacims kit ser ut att vara i ett fantastiskt skick! Men han är femdj-lig på att putsa upp grejor - det har Li'l Me förstått(!).

På tal om Loffe Carlsson så undrar jag om han inte lirade på Hollywood under Hansson & Carlsson epoken? För då var det minsann inte Gretsch som gällde! Har jag rätt eller fel?

Lars H "moderator" sa...

Som jag kommer ihåg, från skivomslag och gamla filmklipp, så spelade Loffe främst på Gretsch under H&K-tiden.
Men jag upplevde dem ju aldrig själv...