torsdag, januari 21, 2010

Mer "Vintage" än så här blir det inte..
















Min hjärna är ju full av drömmar och visioner om att bygga trummor..... i alla stomkonfigurationer som är möjligt....





Keller gör något dom kallar "Vintage Mahogany" och "Vintage Maple"..
Problemet var att dom kommer med 10-lagers stödsargar som är 1,5" djupa/sida i virvlar och pukor OCH 2" i bastrummor. Dett innebär då att i en 5" virvel har du 2" och få in skruvar till ett stämhus om du inte vill borra i stödsargen. Dom flesta virvelstämhus har 2,25" avstånd mellan hålen.... Och sen sticker brickorna under skruvarna ut 8 mm till på varje sida.... IDIOTISKT, tycker jag då...
Så Kilenstam funderar lite och kom på lösningen! Alla storlekar görs i rör som är 24" djupa!
Alltså 24"x14" och utan stödsargar!
Jag köpte ett rör och fick det kapat i 5, 5,5, 6 och 6,5. 4 st virvlar utan stödsarg.. Inte bra...
Vaughncraft satte i 1" djupa solida stödsargar i Lönn och skickade dom till Jakobsberg.
Min gode vän Bosse köpte en och resten blir K-drums. Nästa projekt blir ett helt Set i dessa underbara stommar med solida stödsargar.
Stommarna är 6-lagers, men kopior på WFL och Slingerland (fram till 1963).
Maken till KROPP har jag inte hört på länge! 6 tummaren jag fixade färdigt häromdan ska till Lund för utvärdering.

3 kommentarer:

Roger sa...

Låter spännande! Normalt brukar jag inte falla i farstun för mahognyvirvlar - för uddlösa - men här finns det nog utrymme för överrasktningar.

Lars H "moderator" sa...

Men...
Det där är ju en Radio King!
Är det inte synd att bytra badge på en så'n?...:-)
/Lars

tjjaf ! kbong sa...

Nä denna fasning är grymt mycket vintage...!
Förmodligen är det därför so jag har kvar ett enda set från min Gretschsamling... Nämligen ett med denna fasning. Köttigt tätt sound.
Nya Gretsch med den vassa fasningen låter plåtburk för mig.