tisdag, januari 19, 2010

Cymbalval


Paiste 602 medium ride ca 1978, med två nitar. Tack Hasse F!

Hallåj!
Cymbaler! En del av det instrument vi trakterar och samlar.
Ett självklingande instrument, s.k. idiofon (till stor munterhet för välutbildade bandkamrater, tack och lov är ju det sällsynt).

Vi har diskuterat detta förut, men jag är ständigt i valet och kvalet huruvida jag ska uppdatera min cymbalpark, och om jag då ska sälja av några av de kamrater jag umgåtts med länge, eller inte.

Ska man plocka ihop en hel familj av Paiste? Ja, det har jag ju gjort.
Men ska det då vara en familj av 2002 med svart logga, eller får röda smyga sig in?

Och ska man jaga vintage eller satsa på nya eller lätt begagnade, modernare saker som Sabian Legacy eller HH, Paiste Traditional eller Zildjian K eller Armand.

Skulle de gamla idolerna spelat vidare på samma cymbaler hela tiden, eller har de uppdaterat sig? Kanske självklart att de skulle ha tagit nya, om inte annat för att hålla sig väl med sponsorerna.

Svåra val. Och limiterad budget underlättar ju inte.

Tankar och synpunkter lämnas lämligtvis här.

Och givetvis: soundet avgör! Oavsett märke, men ändå...

/Lars

5 kommentarer:

BIRDMOUNTAIN sa...

En kommentar: sunda förnuftet säger att man kan blanda vilka cymbalmärken och modeller som helst. Man bör lyssna sej till vilka cymbaler man vill ha till sitt trumset.Man kan välja och vraka hur som helst, gammalt,nytt whatever.

Själv är jag ett lysande bevis på motsatsen! Så länge jag kan minnas har jag varit barnsligt förtjust i cymbalfamiljer. Efter lite AZ cymbaler i 16-18 års åldern minns jag hur viktigt det var för mej att alla cymbalerna var av samma märke. Sedan var jag mkt influerad av alla hårdrockstrummisar, så sedan införskaffades ett antal Paiste 2002, ride , hi-hat, crashar, china. Då tyckte jag det var både snyggt och viktigt, att alla cymaler var i samma serie. Och på den vägen är det.....

Fast jag inser att jag har fel, NATURLIGVIS kan man blanda hur som helst. (och kära vänner, det HAR hänt att både Paiste ,Istanbul, AZ,Sabian har blandats i nån´cymbaluppsättning då och då!)HF

Niklas Kilenstam sa...

;-)...
Vilka mörka tankar som går runt och tar upp trumslagares tid.....
Jag är fortfarande som Hasse var när han var 16 bast!
Håller mej till AZ....
Mina första Cymbaler var ett par begagnade Paiste 404 Hi-hat lock, en Paper Thin 16" AZ och en 20" Medium Ride som jag köpte nya 1984.
16 tummaren höll en vecka...
Slängde ut en förmögenhet på cymbaler.... Paiste Signature, Sabian och AZ Custom!
Paiste föll mej aldrig på läppen och dom höll aldrig mer än 2 veckor!
En dag åkte jag till Eslöv och köpte begagnade AZ. Alla Dansbands tummisar skulle ju spela D-drums.....
Köpte en 20" Ride och 2 18" Crashar för 600 spänn! 1986!
20 tummaren var en 50-tals tunn grej och 18 tummarna från 60-talet.
Lät underbara allihop! Riden blev en Crash i min uppsättning, har kvar den än!!!!!
Köpte en Istanbul 18" Crash på Teknilux som lät skitbra för sig själv, men med resten av AZkillarna lät den inte så trevligt... I samma veva köpte jag en 15" Istanbul "Heavy" Hi-hat som hängde med länge o väl.... Den funkade skitbra! Hade även en A Zildjian & Cie 18" Crash ett tag, men den lät för mörk med dom andra AZ.
Nångång på 90-talet plockade jag fram en våg och vägde alla cymbaler. Efter ett tags grubbleri
såg jag mitt mönster!
Hittade en EAK 15" på Slagverket 2004 som lät grymt, bytte Instanbulen mot den...
1 år senare hittade jag en A Zildjian & Cie 16" Hi-hat. Bort med 15" EAK....
I dags dato har 16" AZ & Cie bytts ut mot en AZ 16" Hi-hat från tidigt 70-tal. Cirkeln är sluten!
Hade länge och väl en 20" Crash/Ride,men ville ha en större!
Gick efter mitt vikt kontra storlek kontra funktions hypotes och hittade en 22" AZ från 60-talet på e-bay. Vägde 2430 gram!
Perfekt tänkte jag! Men efter att ha spelat på den 1 år nu så kommer den bytas ut mot en 22" AZ som väger 2612 gram. Ska testas på Lördag!
Jag köper alla Cymbaler på e-bay!
Till dags dato har jag inte köpt en enda som låtit skit!!!!
Och då menar jag så där lite konstigt med övertoner, toner som ligger i fel fas, malmplongiga och dylikt. Har dom inte passat in med resten så har dom sålts.
Alla cymbaler jag har idag är AZ från 50 till tidigt 70-tal.
14" Hi-hat
16" Hi-hat
18" Crash
18" Crash
20" Crash
20" Crash
22" Crash/Ride
22" Ride
24" Ride
14 Hi-hat: botten 1390 gram-topp 1140 gram.
16 Hi-hat: botten 1803 gam-topp 1514 gram.
18": 1490 gram och 1512 gram
20" Crashar: 1993 gram och 2026 gram
22" C/R: 2612 gram
22" Ride: 3406 gram
24" Ride: 3876 gram
Vad faaan betyder det här då.....;-)....
Jo, storleken kontra vikten gör att alla cymbaler låter mjukt, har attack och lagom i volym till mina enorma trummor. Dom är ganska mörka, men har hela registret i sig ändå... När jag kör 26" bastrumma blir det 16" HH och 24" Ride. 22 eller mindre baskagge blir det 14 HH oh 22 Ride och bort med en 20" Crash.

Ooooops, nu kommer dom o hämtar mej......

t medner sa...

Hej på er T Medner här! och då tänker ni "var fick han luft ifrån" har tyvärr inte varit så flitig på kommentar och bildsidan på sista tiden. Brukar dock vara inne och titta några ggr i veckan för att hålla mig uppdaterad på vintage fronten. När det gäller cymbaler så är min erfarenhet att om man säljer ngt så kommer det alltid ett tillfälle då man ångrar sig, och tänker "fan " varför sålde den cymbalen. Har man ekonomi så skulle jag behålla allt, man har en tendens att tycka olika vid olika tillfällen och musiksituationer. Måste också hålla med Hasse att jag är fast i cymbalfamiljer har väldigt svårt att blanda, det känns lite som att ha en BD från Ludwig, en TT från Slingerland o en FT från Rogers.
Så bara köööp sälj inte
T M

BIRDMOUNTAIN sa...

Kul att höra från dej Tommy, köp och ge f-n i och sälja. Jag ansluter mej till den parollen! HF

Roger sa...

Cymbaler ja, kul ämne! Har i dagsläget en bit över 40 cymbaler i mitt cymbalskåp - typ 98 procent av dem Paiste. Precis som Niklas går jag mycket på storlek och vikt när jag köper cymbaler. När det gäller Paiste handlar det också om legering. I mitt tycke är Paiste den enda cymbaltillverkare som har kunnat göra välljudande cymbaler i andra material än B20 (Zildjian, Sabian, Paiste 602, Sound Creation etc). Paistes B8-serier som 2002 och Giant Beat har innefattat en rad riktigt legendariska cymbaler. Det är bara att lyssna på Bonhams uppsättning från tidigt 70-tal för att bli övertygad om den saken. Mina egna favoriter är dock Formula 602 och Sound Creation serierna. Även de nyare Traditioal och Dark Energy serierna har guldkorn. Vad gäller samtliga av dessa serier handlar det dock om att hitta rätt ex. Långt ifrån allt är bra. Guldkornen i min samling är en fantastisk 16" Formula 602 hi-hat från tidigt 70-tal (top: 1200 gr, Botten: 1350). En 22" Formula 602 Crash/Ride från tidigt 60-tal (2400 gr), en 24" Formula 602 Crash/Ride från tidigt 70-tal (2900 gr) och, givetvis, en 22" Sound Creation Dark Ride från 1979 (3250 gram). Med en sån uppsättning kan inget gå snett.