torsdag, oktober 16, 2014

Ludwig Transition Badge

En liten berättelse om gamla trummor och Ludwigs screentryckta transition badge, den med Ludwigloggan i blått, föregångaren till den mer kända keystonebadgen.

1987 stod jag på Second hand musik på Götgatan och höll en Supraphonic med denna badge i mina händer. 500 kr. Jag backade, eftersom jag hade en sån virvel sen tidigare, utan serienummer, och kunde få tag i Ludwigset för en tusing eller två, inklusive virvel.Jag tyckte också att badgen såg väl enkel ut och trodde att det kanske var en kopia eller eller en billig serie... Träffade någon månad senare trummisen i The Lyres, vilka jag arrangerade en konsert med, som samlade trummor, och han visade sitt senaste fynd från en affär i Stockholm och berättade om mässingsstommen och att den hemma i USA skulle kosta minst 500 dollar!!Detta utspelade sig på den tiden Birka-personalen fnissade och tittade misstänksamt på en när man frågade efter gamla trummor. Och USA-marknaden bestod av enstaka artiklar i Modern Drummer och brev från Ned Ingbermans Vintage Drum Center...Ja, man lär så länge man lever!//Lars H

3 kommentarer:

Unknown sa...

Aj,aj aj,men så är det ofta man behöver både kunskap och tur för att sia om framtiden.

Unknown sa...

Så där är det ibland. Men sen rätt vad det är så hittar man en gammal K-Zildjian på en loppis för 50kr. :-)

Trum-Gugge sa...

Ja såvitt jag minns så slumpades väl gamla vintage-set bort mer eller mindre under större delen av 80-talet...suck...