tisdag, oktober 14, 2014

Cymbaler från Förr ...

Satt och bläddrade i några nummer av OrkesterJournalen från andra halvan 1950-talet och där finns det en hel del reklam/annonser som avspeglar den tidens ideal. Idag tänkte jag visa upp lite om billigare "alternativ" till Zildjian-cymbalerna för det var minsann inte alla som hade råde med dom, inte! Själv känner jag till Zyn (som väl fortfarande tillverkas?) och en gammal polare till mig körde på Krut (=turk baklänges) medan jag däremot inte har någon som helst kännedom om Hanson-cymbalerna. Men kanske ni andra (exvis Nisse?) vet mer ... ???
 
 
Zyn hade jag själv ett par stycken i början på '60-talet. Dom som kallas "Super-Zyn" lär vara handkamrade i Turkiet - har själv en sån 20" crash-ride i min relativa närhet (den är alltså inte min) och den är minst sagt spännande ...

5 kommentarer:

Lennart Pn sa...

Får börja med att "kommentera" mig själv ... tyvärr blev texten som handlar om Max Roach och Hanson cymbalerna lite otydlig och svårläst. Det som står är i huvudsak att Max "spelat" på dom under sitt Stockholmsbesök med Jazz At The Philharmonic och sagt att "Hanson är bra cymbaler". Vilket ju inte innebar att MR lirade på dom i andra sammanhang ...

Unknown sa...

Alltid roligt att titta i dom gamla jazztidningarna.Tage Hanson experimenterade och trixade med olika legeringar i c:a 6 år innan han blev nöjd med resultatet och i slutet av 1940 talet startade försäljningen.Han tillverkade ung.10 st. om dagen och konstruerade även en bastrumpedal,trumstockar och en del rytminstrument.Inte direkt några Zildjian,men H.h cymbalerna kunde vara rätt ok.

Lars H "moderator" sa...

Missade ett par hh-lock i våras som såldes av en granne (!) till mig! Vad är oddsen?

Skulle kunna tänka mig en uppsättning Hansoncymbaler, bara för coolheten.

/L

Unknown sa...

Jag har min Hansonpedal kvar om du (eller någon annan) är intresserad.

Lennart Pn sa...

Tackar allergnädigst för infon om Hanson-cymbalerna! Nån som vet mer om "Krut" och "Super Zyn"?