onsdag, september 21, 2011

Fotpedal - "Chain" eller "Strap" ???















Godmorgon på er, Bloggers!


Dags för lite "pedalsnack" från mitt håll nu ... ni ser frågeställningen i rubriken ... det är så att (även) undertecknad har ryckts med av (det dubbla) "kedjeraseriet"- det ser ju fruktansvärt kraftfullt ut - men jag har på senare tid börjat fundera lite över huruvida det är det ultimata för mig och min "känsliga lilla fosse".


Jag hade för några år sedan en fin Pearl stamp (med 4 utbytbara drev för olika utväxling), den var "remdriven" ... blev nästan skrämd från vettet av alla dessa inställningsmöjligheter så när jag inhandlade ett stativpaket Tama Roadpro så kom Iron Cobran där att ersätta Pearlpedalen.

Då var det så klart fråga om en dubbelkedjad "Power Glide" och den trivs jag väl fortfarande hyfsat med ...


... men jag har, som sagt, alltmer börjat undra över om inte en "Flexi Glide" - modell hade passat mig bättre ändå ... ser att DW 9000 har både kedjedrift som är utbytbar till "Strap" i en och samma modell (dyr är den ju, förstås).


Skulle vara intressant med lite synpunkter på det här med "driften" (vad gäller trumpedaler, alltså ...)!


/Lennart Pn







2 kommentarer:

Lars H "moderator" sa...

Måste då erkänna att jag inte riktigt... brytt mig!
Jo, det har jag nog, men till slut sitter det oftast en Tama Camco där i alla fall.
Har ägt och spelat på allt från Gretsch Floating Action, Ludwig Speed King och Ghost till Pearl i alla dess årsmodeller, DW, Iron Cobra, Axis A & X...
Men sen sitter det en Camco där!

Dock har jag också sneglat en del på remdrivna prylar.
Inte minst sen jag spelat på sonens Axis som har direktlänk. Lite för snabb (och klen) för min smak. Jag trivs bäst med lite motstånd för foten.

Inget direkt svar, men en enkel konstruktion som gör det den ska. Och väger lite i väskan:-)

/Lars

Niklas Kilenstam sa...

Håller med Lasse fullständigt!
Fortfarande en Camco klämd på sargen!