lördag, februari 13, 2010











Verkar vara fina fynd Lennart. Jag har ingen av dessa , men njuter ofta av att titta i dom här 2.Skickar även med bild på det som jag efter många års letande nu fått ihop(hade baskaggen och virveln innan) Färgen är , enligt Hans Levin , samma som på dom 2set som AB Radoitjänst i januari 1946 beställde från Levinfabriken.I fantasin är ju allting möjligt , så vem vet , kanske har någon av mina hörts i radiobandet!? Keep drumming , dreaming and collecting.




Nisse

8 kommentarer:

Nisse sa...

Radoitjänst blev ju i och för sig ett skojigt namn , men det skall ju vara radiotjänst, får väl skylla på dom smärtlindrande medel jag äter efter min operation.
Nisse

Lars H "moderator" sa...

Nisse!
Man bockar och bugar för din fantastiska samling svenska trummor.
En kulturgärning av stora mått!

Krya på foten.
/Lars

Niklas Kilenstam sa...

Skitcoolt, Nisse!!!!
Underbart och titta på...
Låter nog som jag tror också!
Bli frisk snart....!
N

Lennart Pn sa...

Ett sånt fint Levin-kit du har - med "låddan" som du också har är du ju rustad för turné så fort du blir OK i "fossen...".

Många trevliga detaljer att kolla in på "Levinarna" - ex.vis "the Bass Drum Spurs": Not "disappearing" men vändbara (med gummifot) och olika inställningsmöjligheter ...

Från när är publikationen med "The Zildjian Cymbal-Set-Ups"?

/Lennart Pn

Nisse sa...

inget årtal vad jag kan se i katalogen , gissar på slutet av 60- talet Ginger Baker är nämligen med (7 cymbaler + h.h) och ser ut att vara i passande ålder.Vad det gäller bastrumstöden , så är dom Premier(har Levin original i "låddan")Eftersom Levintrummorna var "rena" när man köpte dom så ser man ibland hardwere av andra märken på dom , oftast Premier.
Nisse

BIRDMOUNTAIN sa...

OTROLIGT snyggt! Om man jämför dina gamla klenoder med något nytt set från 2000-talet, vad tycker du är största skillnaden(ljudmässigt, känslomässigt m.m.)? HF

Nisse sa...

Hej Birdmountain.Dom nya set jag spelar på är oftast på gig där flera band delar på ett trumset och då är dom för det mesta för lågt stämda i min smak.jag föredrar att ha mina rätt så högt stämda ,över och underskinnen lika , eller u- skinnet 1/4 varv lägre.Känslomässigt så trivs jag bäst bakom ett gammalt set , även fast ett nytt är mera lättspelat.har en gång haft möjligheten att spela på ett 50-tals Slingerland med perfekta kalvskinn , oslagbart(visst blev ordet oslagbart passande!?)Undrar hur ett helt nytt set skulle låta med kalvskinn , någon som provat?
Nisse

Lennart Pn sa...

På tal om kalvskinn så levererades mitt Ludwig-kit from the mid-60's med utsökta sådana på slagsidan på baskagge och toms - och vad gjorde undertecknad? Jo, bytte dom omedelbums mot Remo Weatherkings - en av dom monumentala dumheterna man har på sitt samvete. Minns fortfarande hur ljuvligt soft och "mellow" i synnerhet golvpukan lät med the "calf-skin" ...

... ack ja ...

/Lennart Pn