söndag, februari 07, 2010

Porträtt av en trotjänare







Ja, så var det dags för ett litet inlägg igen. Min avsikt var att fortsätta min "miniserie", benämnd "Storstädning", där inlägg #2 skulle visa upp en flock gamla cymbaler. Men eftersom det nu på sistone handlat så mycket om detta i och för sig fascinerande ämne här på bloggen så sticker jag emellan med nåt helt annat!

En gammal kompis som hängt med i vått och torrt (nästan bokstavligt talat) är vidstående stativ/tillbehörslådda av märke Premier, inköpt i början av '60-talet. Den har synnerligen kompakta mått - c:a 60x50x24 cm - och den hänger fortfarande med mig när jag "giggar" med mitt gamla Ludwig-kit. Några av den här "låddans" förträffligheter skall här redovisas:

I det stora facket ryms virvel och ovanpå den - med lämplig "avskiljare" så klart - hi-hat locken (14"). "Clutchen " byggde inte så mycket på höjden på den här tiden, så ovanpå, upp i locket fick cymbaler upp till 19" plats. (20" riden färdades som regel med baskaggen, för detta var ju innan de väldesignade cymbalväskorna blev var mans egendom).

I det långsmala facket låg cymbalställen (Premiers läckra "flush-base-stands" som kostade 75:-/styck) samt hi-hatstället (likaså Premier med modell "skosula" à-pris 105:-).

Det lite bredare facket på kortsidan hyste virvelställ (Premier à-pris 75:-) och den supersnygga fotpedalen (även den Premier modell "skosula" som kostade 115:-). Till detta kommer såklart plats och utrymme för stockar, vispar, "tangoklubbor" mfl utensilier.

Det framgår säkert av ovanstående att undertecknad var en stor anhägare av Premiers dåtida hard-ware - mycket snyggare och stabilare än det som USA-fabrikanterna visade upp. Och mycket rimligare prissatta med för den delen ... och - det här var ju innan alla blytunga "double-braced-stands" gjorde sitt intåg på marknaden (fast dom här lirarna började lura i kulisserna med folk som Keith Moon och några till ...)

Som synes har undertecknad kvar ett av Premier-ställen från den här tiden - och det är inte enbart av nostalgiska skäl! (Men visst är det ljuvligt med nostalgi ...)

/Lennart Pn






7 kommentarer:

Niklas Kilenstam sa...

Skitcool, Lennart!
Både 60-tals och 70-tals varianterna av Premier Flatbase var
grymma!
N

Lars H "moderator" sa...

Håller med Niklas!
Flatbase ärge över huvud taget, och Premiers LokFast var grymma.

Städa mera Lennart!

/Lars

Lennart Pn sa...

Tack för responsen - Niklas och Lars H!

Tilläggas kan att den här "låddan" är alldeles utmärkt att ha ståendes vid sidan om sig som avlstningsyta för ex.vis noter och annat "smått å gått" ...

Jodå, Lars! Det finns material till ytterligare inlägg från "städningen" ... kommer att redovisas framöver.

/Lennart Pn

Nisse sa...

hej! sitter isolerad ute på landet efter att ha opererat samtliga tår i hi-hat foten.Ljuset i mörkret blir då alla fina inlägg.Har ett par Flatbase ,som jag använder ibland, samt ett HH stativ utan "skosula" = 40-tal.Titta gärna på ett av mina inlägg fr. maj 2007 , så får ni se Levins motsvarighet till Premierlådan.Väntar med spänning på mera "städfynd".
Nisse

Lennart Pn sa...

Nisse!

Deppa inte alltför mycket, även man kan förstå att det just nu känns jobbigt för dig efter "h-h-fot-operationen" - du ska se att det ordnar sig framöver ...

... har kollat in "Levin-låddan" och den ser ju verkligen funktionell ut den med! Kanske Premier har haft den som förlaga - vem vet - det ser nästan så ut.

/Lennart Pn

BIRDMOUNTAIN sa...

Hej Lennart! Mitt första trumset var ett japanskt "STAR", som jag fick vid femton års ålder. Alla ställ var rena skiten, rent ut sagt. Så jag la alla mina besparingar(det här var på den tiden när man jobbade extra åt grannar med t.ex. gräsklippning)på Premier ställ och bytte även ut pukhållaren till Premier. Det här var det snyggaste jag visste då, spec cymbalställen "LOKFAST".

Runt 1999-2000 hade jag i min ägo två premier set, varav det ena hade ALL orginal hardwere. Virvelst, hi-hatst, och tre LOOKFAST cymbalställ. Så jäkla snyggt det var, och även fuktionellt. Ett var AQ Marine 20,12,16, det andra nån silver finish 22,12,14,16 med virvel Premier 2000. Allt jag har kvar är virveln, seten såldes när jag nishade in mej på BARA Ludwig set. Oj,oj vad man har hållt på och deala....la di da HF!

Lennart Pn sa...

Kul att få med synpunkter från Birdie ävenså! "Lokfast-stativen" var ju en vidareutveckling av dom som jag vurmar så mycket för - något kraftigare och mycket snygga ...

... men jag lade mig aldrig till med några sådana, utan körde vidare med mina lite äldre ställ ända in på '80-talet då jag gick in för relativt smäckra Pearl-stativ - givetvis enkelstagade - där cymbalställen var försedda med helt steglös "tilt"! Och det tilltalade verkligen, för den svagaste punkten på de gamla Premier-ställen tycker jag är just den biten ...

Dom här Pearl-stativen är fortfarande med mig när jag giggar med mitt gamla "Ludde-kit" nowadays ...

/Lennart Pn