torsdag, januari 01, 2009

SNAREDRUMBATTLE


Uttråkad efter helgerna.

Kommer i sann trumnördsanda på den roliga idèn att presentera min "nya" Leedy Elitevirvel som är ganska intressant i soundet?! Har på min egen exklusiva trumsoundssite: myspace.com/tjjafkbongdrums lagt in en del replokals stuff från dess ZOOM tvåa med förhoppningen att mina medmusikanter i Raw Blues förstår att det endast är trumnördar som hör deras eventuella felspel. (I min mening är de alldeles lysande. Ralph Youngblood på bas och på sång och gitarrer Per Ängkvist och Jack Ekeland.) Lägger in där lite då och då när nåt nytt sound dyker upp. Elitevirveln är från 20talet. Har för säkerhets skull lagt till ett klipp med min "vanliga" Ludwig HH brons supra i en version av samma låt så vi alla kan höra skillnaden!!!

De är stämda på liknande vis och sätt och med liknande plasthudar.

3 kommentarer:

Lars H "moderator" sa...

Snygg virvel!
Bytte till mig en likadan av Farbror Sven, från Egil Johansens samling.
Dock var det en Conn, fast identisk då...
/Lars

tjjaf ! kbong sa...

Ok.
Märkliga förvecklingar i Leedystallet på den tiden. Har sett andra som varit identiska, men som heter Wurlitzer. (Kom över en åtta lugs mässing till, som måste vara ännu äldre, med lödda stödsargar sittande i 90 graders vinkel en bit ned från edgen. Den hade bara Leedynamnet svagt stansat på sargen, fö likadana sargar som den på bilden.)
Vd tycker du om soundet på din burk?
På mina upptagningar är den subtilt varm och kort i soundet med en något svagare projicering än ex Supran.

tjjaf ! kbong sa...

Leedyn är inte med längre på sidan.
Gillar denna virvels mjuka sound, men den passade inte riktigt i "ljudtexturen" i bandet så det blev den "gamla" supraphonicen igen. Den har en mer dynamisk bredd enligt mig iaf.