söndag, januari 11, 2009

Delar med mig av kunskap om en av mina absoluta husgudar sedan länge länge länge?
Nämligen en trummis vid namnet Gaylord Birch. Han backade upp Pointer sisters under deras alldeles lysande första tid (ca tre plattor). Hittade lyckligen ett videoklipp med honom på Youtube. Bara sök på namnet.... Där spelar han på ett litet bebop Gretsch skapande stora stora beat med vänsterhanden!!! På en del av Pointer sisters plattor skapade han ett mycket fascinerande ugly funky beat tillsammans med bla Herbie Hancock. Kul var det att se honom vara en snäll och beskedlig prick leende bakom trummorna med ett tomtenisseskägg?

3 kommentarer:

tjjaf ! kbong sa...

Lyssna och se även på Pointer sisters Youtubeclip "little pony".
En TVrehearsalinspelning som svänger Gaylordgott dvs hejdlöst..
Där har han ett något större Gretschkit med vad jag tycker mig se vara en 6 1/2 Supraphonic eller en dito Premier Elite. Vad jag bla personligen riktigt diggar hos denne nästan totalt okände mästare är hans förmåga att ge en omisskännligt personligt förtätad karaktär och tyngd åt "backbeatet".(Har alltid undrat vilken virvel han använde...) Lyssna på spåret "Chainee Doo" från plattan "Steppin" med Pointer Sisters..osv osv

BIRDMOUNTAIN sa...

Hej! Jag har tittat på båda klippen med Gaylord. Jorå, han kan verkligen röra om i "hattaskarna"!

Rrr sa...

Gaylord Birch spelar på 2 av mina favoritplattor, Now Do U Wanta Dance och My Radio Sure Sounds Good To Me med Graham Central Station. "Funk"-basens fader (enligt honom själv) startade GCS efter att han slutat i Sly and the Family Stone. En jäla skön trummis var det i alla fall!