måndag, september 22, 2008

Paiste 602
















Översta två bilderna, en samling i samlingen: Joe Morello Set 20" Ride och 14" hi-hat Paiste 602. Riden har en annan bloggare tidigare ägt, men efter min uppvakting(= tjat!) fick jag äntligen köpa den. Det är en riktigt bra cymbal, tydlig och klar. Vikten är 2215 g. Hi-hat locken har jag bara sett ett par tidigare på Ebay( fast dom var jätterisiga), men dom här såg fina ut. Topplock 13,5" , och väger 720 g, bottenlock 14", väger 768 g. Så det är tunnt! Det blir ett otroligt "chipp" ljud, efter som cymbalerna är olika stora, häftigt. Joe M. hade visst två crashar också 17" och 18" i sin serie. Undrar om de här var gjorda enbart för Joe( i säljarens beskrivnig påstås att Joe fick sex kompletta uppsättningar från Paistefabriken, och de här kommer från en av hans gamla elever?). De är märkta 2-72, men det kan ju betyda vad som helst.
Sedan kommer bilder på ett par Paiste 602 Medium Pre Serial Hi -hat, 975 resp. 1137 g. Jag har ett par 15" Sound Edge i jättefint skick, men jag tycker de här nya locken är bättre! Mycket lägre pitch och passar bättre till mitt Bonhamset! Slutligen en 24" Paiste 602 Pre Serial Ride, väldigt begagnad, men den låter så bra. Och visst ja, den väger in på 3545 g! ( Nu har jag blivit så nördig, så jag har införskaffat en digitalvåg, så man kan prata med dom stora pojkarna om vikter!) AJÖ!





3 kommentarer:

Niklas Kilenstam sa...

hahahahahahahahahahahahaha.
Fan , Roger du e ju dubbelt så stor som jag e.....
Bra tanke dock!!!!
Det är ju viktigt med vikten.
Fantastisk samling du börjar få ihop nu!
Ses!
Niklas

Lennart Pn sa...

Jo, nog verkar det som om man blir tvungen att införskaffa en våg med digital visning om man skall kunna hänga med i svängarna i detta exklusiva sällskap!

the preacher sa...

Härligt Hasse!
Farbror Sven i Stockholm börjar mer och mer framstå som en småpojke.
HJ