torsdag, juni 26, 2008

18" KZ Istanbul vintagecymbal.


Äntligen, den som söker han ska finna! Jag har haft(har) tre st 18" Istanbul. Min dröm 18 ska vara TUNN, och hittills har jag inte hittat någon sådan. Men vips, så ramla´jag över en i Katrineholm! Detta är en tunn sak, en blandning av thincrash och crashride. Jag har ingen våg, så jag vet inte vad cymbalen väger, men den ÄR tunn, man böjer den lätt! Har det klassiska mörka soundet, ypperlig kvalitet. Kanske Fader Hans kan hjälpa till med tidsangivelse, säljaren TRODDE 1945-50.... En KZ Istanbul, det är kronan på verket, och är den dessutom BRA, så är lyckan fullständig!

7 kommentarer:

the preacher sa...

Ja, det verkar vara en goding. I förrgår fann jag själv(no kidding)en likadan; tunn, mörk och härlig
"18" som kommer på bloggen vad det lider. Jag måste se stämpeln närmare för att exakt kunna datera den. Men det jag ser tyder på en 40-talscymbal!Grattis!

the preacher sa...

Nu vet jag! Efter att ha förstorat bilden ser jag att det är en cymbal fr. perioden 40-45! Sannerligen unikt. Samma som mina
"13" hihats. Vårda den ömt!

BIRDMOUNTAIN sa...

Hej Hans! Var hittade du din 18-tummare? Säj inte Falun bara!

the preacher sa...

Nej, inte den här gången! Svaret är mycket "vanligare"; Birka musik!Den bara hängde där för ett par dagar sedan och jag knep den direkt.
Även den en alldeles underbar tunn crashcymbal MEN som alltid m gamla KZ har den ypperliga lightride-egenskaper. Så tunn att den går igång och sjuder m bara en touch m fingertoppen. Har intermediate stamp från 1959-66 perioden. Mmmmmm!

Lennart Pn sa...

Det är bara att gratulera Birdmountain till fyndet som, om jag förstått saken rätt, gjorts på hemmaplan, alltså i Katrineholm. Själv har jag en 22" sån här tunn, mörk sak (väger runt 2200 gram) och den kan man inte använda i alla sammanhang och definitivt inte med grov stock och till hårt spel. Men det är kanske den cymbal av dom jag har som jag tycker allra bäst om. Ska visa upp den vid tillfälle ...
... din 18-tummare ser ju fin ut också med tanke på ålder. Den har kanske inte spelats så mycket?

the preacher sa...

Om Lennart tänker sälja någon dag så finns det en säker köpare här!
Hans

BIRDMOUNTAIN sa...

Och här! Hans i Katrineholm!