tisdag, juni 24, 2008

Ludwig from the midsixties, part one.




Hej på er, alla bloggare!




Får väl passa på och visa upp mina gamla trotjänare. Bäst att försöka förekomma Birdmountain som kanske är på gång med att spana in ett set i finishen light blue pearl nu när han har alla dom andra ...




Hur som helst, från början är detta ett set utan 13-tummaren, den och virveln är av årgång 1967 medan dom andra burkarna är från 1965. Allt köpt nytt av mig hos Halméns i Helsingborg. den virvel som ursprungligen hörde till var en Super-sensitive 400 men den "ratades" och eftersom Halméns på den tiden var generalagenter för Slingerland så blev det en chrome-over-brass Krupa-virvel med "sensitive strainer" till att börja med. Sanningen att säga så var det meningen att jag skulle haft ett Slingerland-kit i deras motsvarighet till "light blue ..." (kallad "skye blue pearl") men så hade dom ingen golvpuka 16x16 hemma. Eftersom jag tvunget skulle ha just den finishen så blev det alltså Ludwig-setet i stället och så gick det några år ...




För att nu inte trötta ut bloggarna här så gör jag ett litet break och, om jag får nån positiv respons på det här lilla inlägget, så tar jag vid lite senare med "part 2" av den här lilla storyn ...

4 kommentarer:

Blueprint sa...

Otroligt läckert!!!

Låter som en ros doftar...

...har själv ett liknande från 1969

http://vintagedrummersweden.blogspot.com/2007_06_01_archive.html

/Kenth

BIRDMOUNTAIN sa...

Kul att höra(se) från Lennart! Tjusiga trums, snygg färg tycker jag. Få se om jag fattade rätt: först köpte du 20,12,16 ( vad var det för pukhållare, rail-consolette eller "tjurhuvet",dvs dubbelpukhållare)och sen 13 puka. Hö puka stämmer ju badgen på, dvs den sitter så 13 ser ut som en hö puka. Jag trodde att om du köpte en lös puka in the sixties, så var de alltid vä pukor, eftersom seten med EN vä-puka var vanligast under större delen av 60-talet. Att jag ställer alla dessa kluriga frågor beror på att jag inte ser några extra hål i bastr. Hursom, ett helt grymt snyggt vintage set, och ja, jag har inga set i den här färgen, SHIT!

Lennart Pn sa...

Först av allt - tack för den vänliga responsen i de föregående kommentarena! Har tittat på Kenths set och förstår att han (liksom jag) är lyrisk över sina "burkar".
Nu till Hasses "kluriga" frågor. Jo, du har helt rätt för dig, först så inhandlades 20, 12 och 16 och då var det rail-consolette som gällde. 13-tummaren och virveln plockades från ett färdigt set och därför sitter badgen "rätt" även på "tretton" för den är ju sas "hängd" på "rätt" håll. Otroligt egentligen att dom gjorde ett ingrepp i ett färdigmatchat set på det viset, jag vill minnas att dom i affären först ringde till generalagenten (tror att det på den tiden var Birger Steiners "Hovmusikhandel") och kollade så att dom fick tillbaka en puka med "rätt hängning" och rätt färgskala - vissa ex i den här finishen går i en lite mörkare ton än andra (påstås det) så på det viset var dom noggranna innan dom skred till verket.
Sen gick det ju inte så bra med "railen" till två hängpukor så den ersattes med den nu befintliga hållaren. Jo, det blev hål ... men - dom har jag fixat till på ett sätt som jag faktiskt är mycket nöjd med! Hade på en vind hemma hos nån som grejade med högtaleri gjort två fynd - dels ankaret som syns på bilderna, dels en sarg med rätt inläggning (tror att det är en Slingerland). "Ta du dom" sa han som basade över placet. Från den här sargens inlägg har jag sålunda stansat ut runda bitar som jag limmat fast på runda pinnar i rätt dimension för att helt täcka skruvhålen. Så vet man inte att dom finns där så "ser" man dom inte ...
Tilläggas kan också att alla trummorna (utom baskaggen förstås) har baseball bat dämpare.
Ja, det blev en lång utläggning men händelseförloppet var ju inte helt okomplicerat. Hoppas Hasse har fått svar på sina frågor, annars är han (och så klart alla andra) välkommen/välkomna med ytterligare spörsmål.
/Lennart Pn

BIRDMOUNTAIN sa...

Ett uttömmande svar, tack Lennart! Tur att du hittade den där Slingerlandsargen, så du hade finish att laga med. Annars hade du kunnat göra som jag: köpte en Ludwig 24x14 Spark.Silver med "railen" helt felmonterad. Vad att göra för att täcka de fyra gamla hålen? Jo, men tar bort ett stämhus, stansar ut 4 små runda bitar och använder. På med stämhus, inget syns! Och så lite lämplig storlek på rundstaven, så går det geschwingt! Sparkling färgerna går lättast att laga, betydligt svårare med Oyster färger pga mönsterpassning, men det går!