onsdag, juni 13, 2007

Ovanliga Paiste Formula 602







Är egentligen inbiten Zildjian-freak(se tidigare inlägg) men jag har även sprungit på några läckra Paiste genom åren. Här är de tre ovanligaste i min samling: Överst har vi en "16" Flat ride. Mkt torr och välkontrollerad med utmärkta lågvolym-egenskaper. I mitten har vi en "Joe Morello set! på 20 tum daterad till 1972. Som synes är den i absolut nyskick! Även den torr och mörk med dessutom sköna crash-egenskaper. Längst ned har vi en "Paperthin" på 18 tum. Mkt ovanlig! Har på sina håll på internet betraktats som "priceless". Denna cymbal är extremt tunn och ger ifrån sig det vackraste crashljud man kan tänka sig - även om du enbart slår till med fingret!

3 kommentarer:

BIRDMOUNTAIN sa...

Imponerande! En 16 flat ride har jag också, en thin, och det är den! En 20 J. Morello har mr. preacher också, jag har letat efter en jättelänge utan framgång. Tycker att 602:or funkar väldigt bra på mindre spelställen, men i själ och hjärta är det AZ och KZ som är "the real thing"!

Roger sa...

Mycket ovanliga modeller! Precis som du säger ser man sällan en paperthin - slaktades på löpande band när rockkarusellen drog igång på 70- och 80-talen. Jag vågar knappt spela på mina 602 thin crashar och skulle nog helst sätta en paperthin i en glasmonter. Nåja, spelar man måttligt starkt och med rätt teknik går det nog vägen. Ta gärna med 602:orna om du kommer till den planerade trummässan.

BIRDMOUNTAIN sa...

Rättelse: Det var visst Blueprint jag menade...... Han har OCKSÅ en Paiste 602 J. Morello! Hasse F.