söndag, november 03, 2013

Virvel nr 3

Ludwig Black Beauty....
...jag kan nog utan överdrift säga att detta är favoriten i samlingen även om några av de andra kommer målfoto-tätt efter!
De började tillverkas på 1920-talet med en stilfull gravering för att framhäva mässingsstommen under lacken. Mellan åren 1941-76 tillverkades inga BB. När så produktionen åter kom igång 1977 så tillverkades enbart ograverade till en början men fr.o.m. 1979 började man åter gravera en del av tillverkningen.
Denna är från 1978.
/ T-G




















P.S. Såg att jag av misstag la in en mindre bild i mitt andra inlägg i jämförelse med första. Lite svårt att förstå min liknelse vid "storebror" när den ju faktiskt ser mindre ut..! Men de flesta av er vet ju förståss att måtten på dem är 14x5 resp. 14x6,5.

7 kommentarer:

Lars H "moderator" sa...

Ja, det är märkligt, men även dessa nyare (jag har en 89/90) låter annorlunda än de andra metall-Ludwigvirvlarna. Även de virvlar som är i brons eller mässing, som dessa var.
Och det kan ju inte vara den svarta färgen, så man undrar ju... lite spökligt så här i efterdyningarna till Halloween!

/Lars

Trum-Gugge sa...

Jag har också en ny BB från 2011, (som kommer presenteras senare) som även den låter makalöst bra. Så nåt speciellt är det. Kanske lite som virveltrummornas Stradivarius...?
/T-G

Lennart Pn sa...

Många tycker att The Black Beauties tillhör den absoluta toppen i virvelvärlden. Själv har jag (tyvärr) ingen erfarenhet att dela med mig av därvidlag. Men snygga är dom ...

Kul också att du delar med dig av din historiska kunskap vad gäller produktion etc., men så har du ju också alla dom förnämliga skrifterna från Rob Cook mfl att hämta info från ...

... själv har jag bara "History of the Ludwig Drum Company", skriven av Paul William Schmidt, ståendes i hyllan. Hur är den i förhållande till dom andra Ludwig-böckerna, tycker du?

Mvh/Lennart Pn

Trum-Gugge sa...

Jag tycker nog att Paul W Schmidts bok ger en mycket bra helhetsbild av firman.
Rob Cooks bok däremot är oslagbar gällande all detaljinformation ända ner till varje skruv o mutter som är värda att nämnas!
"The making of a drum company" är ju ett självbiografiskt alster av W F Ludwig II så där ligger tyngdpunkten och fokus på saker o ting ur ett familjeperspektiv, hans uppväxt m.m.
Personligen tycker jag att Rob Cooks bok är det mest kompletta verk jag sett om Ludwig, men de andra är också högintressanta och mycket bra förståss!
/ T-G

Trum-Gugge sa...

Jag kontaktade förresten ovan nämnde man, Rob Cook igår för att beställa hans nya bok; "The Gretsch Drum Book", (som han fö sa att han var mäkta stolt över). Den sammanfaller ju med Gretsch 130-års jubileum så det var stor release hos Steve Maxwell´s i New York häromsistens! Det kan man läsa om på hans blog: http://rebeatsblog.blogspot.se/
/ T-G

Lennart Pn sa...

Hej igen, Gugge!

Tackar för din replik angående Ludwig-böckerna! Mkt värdefullt att få ta del av din kunskap.

Har också sett att Rob Cook har släppt en ny Gretsch-bok och noterat att den kan inhandlas hos Steve Maxwell. Har också för mig att den ska kunna gå att få via den reguljära handeln efter nyår ...

... det innebär, för min del, att jag kollar upp om den går att köpa via AdLibris - hos dom har jag inhandlat Cooks Slingerland- och Rogersbok samt Ludwigboken jag relaterat till, plus Falzeranos Gretsch-alster plus nåt till ...

... intressant när du nämner Cooks noggrannhet för det finns vissa "egenheter" när det gäller Gretsch som Falzerano inte ger nåt svar på (eller tar upp öht). Så det ska bli spännande läsning!

Mvh/Lennart Pn

Trum-Gugge sa...

Tack själv! :)
Det var ju en ganska kortfattad "recension" över dessa böcker ioförsig.

Jag har medvetet varit kortfattad även när det gäller virvel-presentationerna...(det blir lätt mycket tekniskt snack och personliga åsikter som kanske inte alla är lika förtjusta i...har fått för mig att de flesta nog helst vill bilda sin egen uppfattning när det gäller trummors klang/kvalité/egenskaper...?)
/ T-G