onsdag, januari 19, 2011

Mer Tama Superstars ...




Efter Herr "Borgs" trevliga presentation nyligen av sina Tama Superstars så kommer jag osööökt att tänka på kitet jag en gång hade - alltså, här handlar det om grejor som inte längre finns i ens ägo!!! Måhända ett nytt grepp här på Bloggen???
Det här kitet införskaffades 1983-84 och var från början ett reguljärt 5-piece set som sedan byggdes på allt eftersom. Jag var uppe hos Crafton ett par rundor för att få sånt som passade in och sizarna kom att bli som följer: Hängtommar 8"x8" + 10"x8" (dessa hängde på ett singlebraced "vädringsställ" ), 12"x8" + 13"x9" (vilka var monterade på baskaggen), 14"x10" + 15"x12" (på ett doublebraced "vädringsställ"), 16"x16" golvpuka, 14"x61/2" trävirvel samt baskagge 22"x14".
Vad skulle man nu med alla dessa enheter till? Ja, säg det ... man klarade inte av att hantera hela kitet på en gång (det tog ju en halv dag också att packa upp/ner) och det var för täta intervall storleksmässigt också. Men - det levdes singelliv på den tiden och sen när det blev ändring på det, hus byggdes och spelandet (för ett tag) sjönk ner till sparlåga så avyttrades hela rasket till en vettig köpare. Så blev det plats till annat i kädkammaren också ...
... visst var/är det här fina grejor, särskilt hardwaren med "Omni-ball" pukhållarna var kvalitet av ett helt annat slag än det som dom amerikanska tillverkarna saluförde ...
... nåja , detta hör förra årtusendet till ... men nu i det nya milleniet har det minsann införskaffats nya Tama-grejor - så de' så ... !!!
/Lennart Pn




12 kommentarer:

Finansministern sa...

Mycket tjusigt! Jag tycker naturfinishen är grymt snygg. Jag antar att det var Pinstripe som gällde för hela slanten under den här tidsepoken? Vilka storlekar användes till vardags, så att säga?

mvh,Anders

Lennart Pn sa...

Tack för responsen, Anders! Jo, det var Pinstripes som var inne då, det fanns ju inte alls så många skinnalternativ på den tiden som nu.

Som regel var det standardstorlekarna som användes kontinuerligt, dvs 12"x8" och 13"x9" häng + golvpuka, virvel och bas. Vete tusan om jag lirade på hela kitet offentligt nån gång ...

... sen hörde det till en hel flock cymbaler, bla några Paiste 2002 med röd logga. Sound Edge hi-haten var med längst, fast det egentligen var alldeles fel cymbaltyp till den musik jag mest kom att spela då (krogmusik på trio med akustisk bas).

Tilläggas kan att 2002:orna också avyttrats under det förra millenniet. Nu är sådana visst i ropet igen, verkar det som ...

/Lennart Pn

Lars H "moderator" sa...

Snygga!
Har alltid gillat naturfärg, jag också. Tänker på Charlie Watts.

Och Tama är ju jädrigt bra trummor!
Och Paiste 2002! Väldans bra!

Var det fusion för hela slanten, eller?

/Lars

Blueprint sa...

Hej Gubbar, ja för det är ni väl vid det här laget ;-)

Jo, i mina yngre år hade jag också fler trummor än fyra och visst tog det lite längre tid att sätta upp ett sådant kit med offsidearna hängande på "Vädringsställ".

Men stackars TB:s roddare:

http://medisinmusicforthemasses.wordpress.com/2008/02/29/terry-bozzios-drum-kit/

Jag är så glad att jag klarar mig med fyra trummor...

...förresten har jag inte kondition till fler ;-)


Trevlig Helg Gu... Grabbar...


/Kenth

BIRDMOUNTAIN sa...

Hej Lennart! Ja, det här storhetsvansinnet känner man igen, antalet trummor alltså! Redan mitt första trum set, ett Star(1970) som bestod av 20,12,16 plus virvel växte kraftigt de tre åren jag hade det. När jag sålde allt var jag uppe i två bastrummor, tre hängp 12x8 och två golv 16x16! Men på spelningar med sminkrockarna Tears var det 20,12,16 som gällde! Men hemma så byggde man upp fantasi-set.

Historien upprepade sej sedan med mitt Ludwig Sparkl Silver(70-tal), Sonor Phonic, Sonor Phonic Plus, för att sedan fullständigt explodera med mina Yamaha Rec Custom Hot Red! Jag sålde alla trummorna till en samlare, och då var det 15 ( bastr, pukor, två virveltr) röda burkar som bytte ägare.

Sen var det dags för Yamaha Maple Custom Absolute.....Och nu sitter jag med tre set....Osså mina Ludwig 60-talare Sparkling Silver som jag sparat, det är tio trummor (bastr och pukor)...hmm
Det är för snällt att kalla mej trum-nörd, jag är trum-STÖRD!

Så länge jag kan minnas har jag varit fascinerad av att "bygga upp" stora set. I mitt nästa liv, om jag får återfödas, vill jag jobba med trumkataloger, och sätta ihop de mest otroliga, ovanliga set! Det är SÅDANT som ger livet krydda, mina vänner!

Lennart! För övrigt tycker jag att dina Tama VAR ursnygga!

tjjaf ! kbong sa...

Hej gubbs ?

Jag har ALDRIG spelat på mer än häng golv virvel och bas.

Blivit otroligt förvirrad när jag vid lån av set haft en extra hängpuka. Här hänt att riden blivit betänkligt mörk i tonen....

Pelle

tjjaf ! kbong sa...

Är själv lite Tama vintage aficionado.

De gamla superstars från ca 77 med stödsargar låter MYCKET bra.

Pelle

Finansministern sa...

Är inne på Pelles linje - less is more, speciellt när det gäller hängpukor! Men är det ju alltid trevligt att kunna välja storlek efter situation. Däremot har jag lekt ett tag med tanken på en större golvtom till höger om 16". Det är väl aldrig så att du har en 18 eller 20 för avyttring, Pelle?

/ Anders

BIRDMOUNTAIN sa...

Jag ansluter mej till klubben "less i more"......när det kommer till spelning så använder jag bastr, virveltr, hängp och golvp! OCH vid högtidliga tillfällen: dubbla golvisar! BIRDIE

ps. finansministern! jag har sett Blue Sparkle Ludwig 20x18 på Ebay USA. så det blir nog till att söka där. ds.

Lennart Pn sa...

Hej igen!

Trevligt, trevligt att det blivit lite fart på skrivandet med anledning av mitt lilla inlägg ... allra roligast tycker jag att (min själsfrände) Birdie formulerar sig när han beskriver sig själv som en "trumstörd trumnörd" - ha-ha-ha!!!!

Sen tycks det vara strama herrar här på bloggen som inte vältrar sig i mängder av "hängisar" och baskaggar (som vissa "metallare") - även Birdie tycks ha gripits av en (något) stram(are) måttfullhet numera. Fast jag fattar inte vad han ska med två "golvisar" till - kanske att ha ev noter, "gigtowel" (och kanske sångtexter) etc. på????? Vad vet jag ....

Lennart Pn

BIRDMOUNTAIN sa...

Varför två golvpukor???? Ian Paice, John Bonham, Gene Krupa, Buddy Rich m. fl. KAN INTE HA FEL! Hazze

tjjaf ! kbong sa...

Den andra tommen kan vara väldigt bra att lägga svetteduken på samt vid mer prosaiska tillfällen ölglaset.

Finasministeriet.... jag har tyvärr ingen stor tom till salu för tillfället. vad gällde det för märke?

Pelle