fredag, juni 18, 2010

Fyra virveltrummor, två "nya" och två gamla.







Eftersom jag "städat" i virvelhyllan, har jag här fyra nya saker. Högst upp en Ludwig Black Magic, 14x8, "poor mans´Black Beauty". Tillverkad i Thailand, och med ett krispigt mycket tydligt distinkt ljud. Sedan en Yamaha Maple Custom Absolute, samma färg som alla Yamaha trumseten. Jag är svag för det där med matchande virvel...... Också sist, två stycken Ludwig Colloseum 14x8. En med gjutna sarger, en med vanliga. Tolv(!) stämhus, träkropp med kromöverdrag. Så nu är det fullt igen i hyllorna! Birdie



8 kommentarer:

Blueprint sa...

Visst är det maffigt med djupa virveltrummor det blir ju mycket botten där, men tyvärr finns det ju inte matchande virvelstativ om man nu inte gillar att stå och spela ;-). För en annan som inte mäter 195 cm i strumlästen och gillar att sitta lågt och spela, handen på hjärtat, hur roligt är det med virveln under hakan ;-)
Minns att jag lirade på en 7-tummare på jammet i Mönsterås i fjol men det var tungspelt med armarna nästan i axelhöjd. Trivs faktiskt bäst med 51/2"-tummarna.

/Blueprint

Lennart Pn sa...

Håller med föregående talare fullt ut ... en annan är inte heller särskilt lång (har som mest varit 176 cm i "lästen"). Sitter numera betydligt lägre än i min ungdoms dagar då man ett tag faktiskt nästan "halvstod" när man lirade.

Så ... 5 - 5½" är nog det som man finner sig mest till rätta med.

/Lennart Pn

tjjaf ! kbong sa...

Horror vacui :) :)

tjjaf ! kbong sa...

Till Blueprint.

Testa och höj trumstolen.

tjjaf ! kbong sa...

Till Blueprint igen..

Vi var ju på Mönsterås båda och jag jammade också på den Colloseumvirveln med Pelle Lindberg förresten.
Jag tyckte att virvlen i sig var lite tungspelad. Tror dock den hade vunnit på att stramats upp i stämningen. Kanske blivit mer attack då.

tjjaf ! kbong sa...

En och en halv tum är bara ca fem cm eller mindre. Förstår inte hur herrarna har så korta överkroppar... :) hahaha

BIRDMOUNTAIN sa...

Sporrad av alla kommentarer: fortsätter mitt trixande med djupa virvlar:till bastr 24 och pukor 14,16,18 ska jag nu prova en Ludwig paradtrumma 14x10 samt låna en marschvirvel fr. jobbet Premier 14x12. Tidigare har jag skojat med en Ludwig 15x8! Jag har en marschvirvel Ludwig 15x12, men då är det lite kris att hitta stativ som passar, eller?

Avslutningsvis: en 14x6½ är väl det som jag OFTAST använder både till rock och blues. Men det är ju så roligt att testa nya varianter, man blir aldrig färdig. MEN, när det är spelning så går man på säkerhet när det gäller storlekar på virveltrumma, punkt slut!

Lars H "moderator" sa...

Djupa virveltrummor...
Ja, det är roligt, när det passar.
Hade en Ludwig Coliseum en gång i tiden, och det var en fantastisk virvel!
Just nu har jag en Eames 7X14 som verkar låta lite åt samma håll. Men med björkstomme istället för lönn som Ludwigen hade.

Trummisen i bandet X hade en marschvirvel, har jag för mig...
Och en del metaltrummisar har djupa virvlar, liksom en del av de gamla jazzrävarna. Så nog går det att spela på djupa virvlar.
Såg Kapten Dahlbäck för många år sen. Ett Gretsch 18, 12, 14 och en 6,5-virvel till det.
Estetiskt för djup, men det lät kanon.

Vad gäller ställ så specialkapade jag ett Ludwig Atlas till min Coliseum.

/Lars