fredag, juni 25, 2010

Ett e-bay (ner)köp...








































Ett inlägg i den snåriga världen av e-bay handel....
Hittade detta Slingerland på e-bay för 400 dollar!!!!
Ett KLIPP! I annonsen stod det att all trummor var målade svarta på insidan....
Ok, tänkte jag... Inga problem!
Fattas ben och sarg till bastrumman... ok, inga större problem det heller..
Frakt 300 dollar till Sverige.... Fel! 230 dollar kostade det.... 70 dollar i bonus till säljaren....
Lite vääääääl mycket, tycker jag. 10-15 är helt ok.
Sen kan han inget om trummor utan är pianist.... Helt ok det med1
Då kommer 1 av 2 lådor. 14x14 golv, värd sin vikt i guld!
Packar upp den och känner en viss brandlukt.......
Tittar snabbt in genom botten på trumman där någon skurit bort underskinnet.....
Sargen och stämskruvar satt på.
Hela trumman är SVART på insidan, men inte fan e det målat!
Ser ut som någon satt en skärbrännare och bålat på.....
Hela insidan är full av bubblor i träet. Dessutom har stämhusen och fästskruvarna blivit så varma att dom smält klädseln....
Sen har trumman fått en ordentlig dusch vatten...
Stödsargen på slagsidan är helt lös...
Men men......
Kilenstam jobbar stenhårt för att rädda detta Slingerland 8x12, 14x14, 14x20 och en Artist 5,5x14 virvel i solid Lönn.
Konklusionen av detta....?
Helt ok för mej o köpa ett sånt här kit, men dom som tror att dom gjort ett klipp och sen visar sig detta vrak...
Men dom kommer bli perfekta när jag är färdig....
Så mycket vet jag..
N K





12 kommentarer:

Blueprint sa...

Se där, nu har Nille äntligen fått en utmaning som han får kämpa lite extra med. Om jag känner dig rätt Nille, kommer det här att bli din absolut bästa renovering!!! Rätta mig om jag har fel :-)

Niklas Kilenstam sa...

;-)
Helt rätt, Kenth!
Fattas lite av Poppeln i mitten p.g.a. vattenskada...
Fixade till det.
Tålamod och tänka efter före jag limmar är viktigtast här...
Återkommer i ärendet....
N

BIRDMOUNTAIN sa...

Hej Niklas! Jag tror säkert att du kan fixa till det här setet. MEN....Att du inte protesterar, det här som du fick motsvarar ju inte beskrivningen du fick av köparen? HF

Niklas Kilenstam sa...

Har mejlat honom.....
Han påstår fortfarande att han är pianist...
Men det låga priset indikerar på att han sett vad som hänt med dom...
Detta inlägg var mer som en liten varning till alla här som går i inköpstankar...
Hittade ett skitfint Ludwig Champagne Spkl 12,14, 20 där stödsargen på 14 golv var BORTA!!!!!
Står i 305 dollar nu.....
Man måste vara försiktig....
N

Lennart Pn sa...

En i sanning noggrann dokumentation av ditt (enorma) arbete för att få detta kit i stånd igen! Och en sån massa tvingar du är "tvingad" att ha till ditt förfogande ...
... har du provat dom här nya "snabbtvingarna" som man med ett par handgrepp trycker i pressläge - eller är dom inte kraftiga nog i själva "nypet"?

/Lennart Pn

Niklas Kilenstam sa...

Lennart..
Varje trumma jag renoverar går igenom samma procedur.
Nej, dom funkar inte....
Måste vara såna man kan dra åt utahelvete.... ;-)
Har runt 40 tvingar allt som allt i olika storlekar.
Ska jag limma dit stödsargar på en 26 tums bastrumma går ALLA åt.....;-)
N

Blueprint sa...

Uj, uj, uj sicket jobb han har tagit sig an, Trumdoktor´n ;-)

Tålamodsprövande och som kräver hantverksskicklighet!!!

Väntar med spänning på nästa avsnitt av följetongen...


/Kenth

Henkax sa...

Ojojojojoj! Ja det är det som är så spännande med Ebay. Vet aldrig vad som dyker upp.
Niklas....... hur gör du med dom så vanligt förekommande(På Slingerland trummor) bubblorna på innerfanéret. Limmar du dom en och en?? Kanske skiter i dom??

//H

Niklas Kilenstam sa...

Nja, Henrik....
denna va inte kul..
Som du konstaterar så förekommer det bubblor på Slingerland och det beror på att dom limmade med ett hartsbaserat lim.
Finns inte en Slingerland i världen som är hel, och det är sant.
En trumma handlar ju om att vara homogen, d.v.s. hel, så den kan vibrera fritt. Slingerland gör ju inte det med bubblor och släpp mellan lagren.
Jag limmar 15-20 cm i taget hela vägen runt uppe och nere.
Innan denna lilla pukan är färdig har det nog gått 35-40 timmar totalt innan den är redo för och utnyttjas.... ;-)

Lennart Pn sa...

Hej igen!

Skulle vara kul att höra vad "Il Doctore" rent spontant anser om det lilla Slingerland-kit som undertecknad visade upp i oktober 2008. Själv tycker jag att dom stommarna ser fin-fina ut, men vad vet väl jag?
Tacksam för svar!

Mvh/Lennart Pn

Niklas Kilenstam sa...

Hehe, Lennart....!
Kollade in dom redan då..
Utseendemässigt ser dom grymma ut!
Men av erfarenhet kan jag säga att bägge har spruckit mellan lagren.
Utan att ens ha sett dom i verkligheten.....
Har aldrig haft en Slingerland trumma som varit hel..
Och det är nog en 750 stycken med alla jag haft och renoverat åt andra.
Glädjande kan jag berätta att jag befinner mej i Skåne andra veckan i Augusti, så om herr LPn känner för det kan vi ta en titt?
N

Lennart Pn sa...

Hej igen, Niklas!

Tack för svar, ditt erbjudande om "diagnos" nappar jag så klart direkt på och ser fram mot att ett meeting i augusti när du gästar Skåne!
Min e-mail är pnlt@telia.com och tel.nr 042/72363 alt mobil 070-5832705.
Ha' de' ...
/Lennart Pn