söndag, oktober 18, 2009

Yamaha Maple Custom Absolute-familjen!







Detta är Yamaha seten so far. Överst det som är lite äldre: bastr 22 och 20, golvp 14 och 16, pukor 8,10,12,13( nyinköpt på gamla hederliga Ebay). Av detta kan man ju få lite olika set, t.ex. 20,10,12,14,16 eller 22,12,13,14,16. Jag brukar säja att av alla trumset in the past, så har Yamaha Rec. Custom varit det som låtit överlägset bäst. Dessa trummor är minst lika bra, enl. mitt tycke och smak.
Slutligen en bild på de nya Yamaha trummorna, 24,13,14,16,18. Hade glömt hur jobbigt det är med stora trummor. När man övar nu är det rena fys-träningen! Passar bra i covergänget "LOUD AND PROUD"! Bara hård-rock från 70 och 80 talet, hur kul som helst! HF




10 kommentarer:

Lennart Pn sa...

Hi, Birdie!

En fantastisk samling Ha-ha-ha drums du har! Fint att kunna kombinera ihop ett set lite hur man vill efter omständigheterna ,,,

... för egen del blir det inte så mycket utöver det vanliga i storleksväg och en 24" baskagge kommer jag inte in genom dörrarna här i bostaden med öht. ...

... sen tycker jag att det snart borde vara dags för en återgång till lite grundare baskaggar - typ 22" x 22" borde ligga på, låt säg, 22" x 16" i stället, min åsikt och man kan ju koppla detta till "Hyperdrive-stuket" med grundare pukor så varför inte grundare baskaggar?

En liten avslutande fråga från en liten blygsam aktör på marknaden: Hur är det att handla på E-Bay? "Fastnar" inte grejorna i tullen med dryga avgifter som följd? När jag köper skivor (från CD Universe exvis) för några hundralappar så ska dom ha tull, expeditionsavgift mm och sen dessutom moms på hela skiten - man (= jag) blir dödstrött på alltihop ...

Än en gång - GRATTIS till din fantastiska kollektion!

Mvh/Lennart Pn

Lars H "moderator" sa...

Hej Lennart!
Ebay är fantastiskt, men allt från USA måste man räkna med att det kan hamna i tullen. Med tullavgift, ca 5-10%, samt moms, 25% ovanpå allt - inkl. frakt.
Men även om man tar med detta i beräkningen så blir det oftast ganska billigt.
Och ebay.de och ebay.ce.uk är ju inom EU, så då tillkommer ingen moms!
/Lars

BIRDMOUNTAIN sa...

Har en liten åsikt om det här med trum-storlekar.... För mej ser en bastrumma "rätt" ut om djupet är 14" eller 16". Allt därutöver ser groteskt ut, och är säkerligen trum-fabrikanternas sätt att locka ("lura till sej") nya kunder (ungdomar ?). Rent historiskt har ju vissa storlekar varit allenarådande mycket lång tid, t.ex. 20x14 eller 22x14. En rätt läcker storlek tycker jag är en 20-bastrumma med 12" djup. Påminner om en 18x14.
Storlekar på pukor: jag har inte testat det här nya Hyper-Drive stuket. Men går det att få något djup i en 10x6 eller 12x7? Rent visuellt är jag så gammalmodig, att jag tycker det ser "felbyggt" ut! En tolva ska vara 8" djup, kan sträcka mej till 9".
Fast alla har vi varit unga....Vill påminna mej måtten på mina Sonor Phonic PLUS: 22x18, 8x8, 10x10, 12x12, 13x13, 14x14, 15x17gp, 16x18gp, ja,ja....Och fy va´tunga de va´....

Lennart Pn sa...

Hi igen!

Instämmer i väldigt mycket av det som Birdmountain printar ner här ovan. Jag hade en svart Premier 20x12 in början av the 60's och den tycker man ser lite "mager" ut när man kollar på kort från den (härliga) tiden. I den lokala musikkåren är marschbastrumman 28x12 och där är ett dj-la tryck i den ...

I mitt Tama Starclassic kit så är baskaggen 20x18 och det stör jag mig ofta på, rent visuellt i alla fall. Men ofta blir man "tvingad" att acceptera nåt som man inte riktigt vill ha när man köper "färdiga" kit - tyvärr blir "lösnummer" ofta så förskräckligt mycket dyrare än om man tar det som fabrikanterna satt ihop.

Till "The Moderator" vill jag rikta ett tack för hans respons på min förfrågan om E-Bay, har bara handlat där en gång via en polare och då gällde en sån liten mysig sak som en Ludwig Basaball Bat dämpare (du hade ju ingen, Hasse, och inte Hellstone heller för den delen ...)och den fastnade faktiskt inte hos Tullverket. (Inte mina senaste skivor heller som kom nyss - med Stevie Wonder och Charles Mingus bla)- nån tur får man väl ha ibland ...

/Lennart Pn

the preacher sa...

Ebay-affärer är stundtals rena lotteriet ifråga om avgifter;
Har inhandlat både exklusiva cymbaler och ett par Gretsch-virvlar UTAN att det blev ngn tull!
Ibland är det tvärtom; att de skall ha några hundra i tull/moms för att föra över någon reservdel.
Men jag håller med om att ebay-de samt -uk är finfint. Har innan jag köpt något där roat mig med att ringa t.ex. Slagverket först och insett att jag utomlands får grejorna fabriksnya till ca 40% lägre pris (frakten inräknad)!
På en vecka är de här. Det gäller bara att planera!

Lars H "moderator" sa...

Hej
Det finns en artikel i Modern Drummer om bara baskaggar.
Där konstaterar någon känd byggare, typ på DW, att en 21" X 19" djup kanske är det ultimata måttet!
Ja, eller nå't liknande.

Själv föredrar jag utseendet hos en 14" djup men ljudet är nästan bättre med en 16" djup.

/Lars

Lars H "moderator" sa...

Oh, Hasse:
Glöm inte The Vapors gamla hit om självtillfredsställelse:
I think I'm turning Japanese...

Jag kan förklara texten en annan gång:-)
/Lars

BIRDMOUNTAIN sa...

Que? HF

tjjaf ! kbong sa...

Blev lite nyfiken över att sätta upp det hahaha RC fast sizes 13 14 15 24" i vad jag anser vara British Racing Green klädsel som jag kom över på vägen ned till småland i våras....:) (Det står ensamt i stugan och väntar!!)

Detta set måste vara ett av de tidigaste. Är inte säker på att det stod RC förresten, men 9000 var det...

tjjaf ! kbong sa...

Det hade trävirvel med sig oxå i samma klädsel. Jag skall kanske vara glad???