torsdag, oktober 01, 2009

Cymbal-val

Hej
Detta kommer förhoppningsvis att bli en intressant diskussion.
Vad använder du för cymbaler?

Själv har jag en grunduppsättning, från början baserad på vad jag hade råd med, tyckte var hippt och det jag fick tag i.
20" Paiste 2002 ride, inköpt 1979.
18" A Zildjian thin crash
18" A Zildjian medium thin crash
14" A Zildjian New Beat hihats
16" A Zildjian China Boy Low
Samtliga Zildjian utom chinan från 1970-talet.

Nu har jag scannat efter cymbaler både högt och lågt. Bytt och köpt gamla K Zildjian och Paiste. Ångrat en del med hamnar ändå alltid i uppsättningen ovanför.

Till cocktailkitet, som syntes i en video nyligen, spelas det på en 16" Sabian HH Manhattan Bridge Ride samt 10" Sabian AA hihats.

Vi kommande jazz-spelningar kommer jag att varva med en 18" Paiste 2002 Flat ride och 14" Paiste 602 pre-serial Sound Edge hihats.
Men grunden finns ovanför.

Varför just då Paiste 20"?
Jag har letat land och rike samt utsocknes länder efter något annat, men förmodligen är det som Hasse sa en gång: jag är van vid ljudet och hur jag kan spela på den cymbalen som jag haft sen urminnestider, så den klangen går inte att ersätta. Bara komplettera med andra klanger.

Just nu dras ögonen mot Sabian som är ganska outforskad mark för mig, Paiste Traditional samt Zildjians Armand-serie.

Nåväl, vad säger ni andra? Gärna med bilder till.

/Lars H

11 kommentarer:

Urban Näsvall sa...

Cool uppsättning. Vill man kolla Sabian så måste man testa Artisan 14" och 15" Hihats. Jösses! Jag har 14 st gamla K-Zildjian sedan Slagverket tiden som jag la vantarna på, men dessa låter mer "Gammal K" än de orginala. Man blir vimsig av priset, men alla Artisan cymbaler är handhammrade av de gamla turkarna som shippades över till Kanada och dom vet vad dom gör. Nu är ju min åsikt i denna diskution mindre värd pga min position, men jag måste säga att här har Sabian verkligen lyckats!
Urban

BIRDMOUNTAIN sa...

Tre olika sorter finns i min cymbaluppsättning: många A Z (40-tal fram till 80-tal, inga "nya"), c:a 10 gamla Istanbul KZ, och numera min personliga favorit, många Paiste 602. När jag spelar hårdrock i covergänget växlar jag lite, men: P 602 15" H-hat Sound Edge och P 602 22" Dark Ride är favoriterna. En enorm tydlighet i hi-hatlocken, ganska hög pitch,och bra chip. Riden är den enda jag har som är ganska hård,nästan metallisk. Egentligen vill jag ha en crash/ride att dänga på. Tre crashar används, 18,19,20 AZ Thin Crash. Om jag inte använder P 602 Thin Crashar, 18" och 20". Jag tycker det är så härligt att det blivit "inne" igen med stora cymbaler! Vem man än ser på tv nu för tiden, så är det stora crashar som gäller.

Vid dom få tillfällen man tror sej vara jazztrummis, är det ett rent nöje att få spela på turklocken, Istanbul alltså. Jag har en 22" och en 20" som är helt underbara! Skulle säkert fungera på andra speljobb, funk, r/b, har aldrig testat. Det är så mycket olika sound i de här cymbalerna, beroende på var man slår, mycket spännande.

Det som jag använder minst är de gamla orginalen, AZ. Vad jag måste nämna är två 60-tals crashar jag gillar skarpt. Thin crash, mycket tunna, med mörk ton. Helt grymma!

Ja, många cymbaler har passerat revy genom åren. Många hemska affärer har gjorts, köpa nytt, sen sälja efter ett halvår. Men nu sitter man i ett annat läge, he he, nu bara köper jag!

tjjaf ! kbong sa...

Bosphorus 22" "ride". Canada K hihat 14", med överlocket något, något tjockare än under. Sabian HH 15" Sound Control crash.Sabian 16" Sound Control AA crash, som kom med ett n-börjarkit sprucken på 30 ställen borrad av mig på sextio, en kalascrash, verkligen, stoppar så där otroligt effektivt, mums...

Lars H "moderator" sa...

Ett mail från en av våra bröder, på ämnet cymbaler:

"Hej trumbroder.
Coolt band ni har (Olssons alltså). Gläder mig att du är igång och lirar.
Själv använder jag en salig blandning cymbaler. Just nu oftast en A-zildijan Deep Ride 22" . Ibland även en Paiste Traditional 20"
Sedan har jag en Paiste 2002:a 22" som jag köpte på Forss Musik när jag var 16. Jag hade beundrat Hasse F i Slakthuset och åkte omedelbart och köpte en likadan som han hade. Den är kanonbra.
När jag har jazzgigs tar jag ofta med mig en 18" Flat Ufip som jag inhandlade på Brinks någon gång under förra årtusendet. Jag har själv borrat dit nitar och får ett superkrispigt sound när det ska vara riktigt soft.
På Hihatstället sitter oftast ett par New Beat 14" Jag är på jakt efter ett par tunnare lock som komplement. Möjligen köper jag ett par Masterwork. Jag har två crashar av det fabrikatet som jag gillar skarpt.
Mycke cymbalsnack blir det.. Just det jag har en 22" turkisk K också, men den använder jag inte särskilt ofta.
I övrigt spelar jag en del storband numera. Ska vara med på en storbandsfestival på lördag Jag spelar med Carefree Big Band. Mats Holmkvist Stora Stygga är huvudnummret. Å sen är det dax att spana in Steve Gadd på Fasching den 15:e Livet är rätt kul på det hela taget.
Ha de gott önskar Stefan"

Blueprint sa...

Jaa ni pôjkar, i bluesträsket är det följande som gäller:

Ride: 22" K-Zildjian Dark Ride en tydlig och genomträngande cymbal.

Crashar: 16" och 17" Masterwork Thin Crash riktigt brillianta och går igång bara man tittar på dem ;-)

Hi-Hat: 15" K-Zildjian Istanbul riktigt tunna lock som går att jumpa på.

Ni har ju möjlighet att lyssna hur de låter "live" på länkarna i mitt tidigare inlägg Lazy Roosters och Blues Solution.

Naturligtvis har jag ytterligare ett gäng med ridar och crashar och hi-hat-lock, men det är den här uppsättningen jag tycker är helt överlägsen när det gäller blues.

Groova på bara ;-)


/Kenth

Niklas Kilenstam sa...

Intressant....;-)
Då kommer killen med dom största trummorna OCH cymbalerna...
Jag har 3 par 16" Hi-hats (1 par A Zildjian&Cie och 2 par A Zildjian)
Alla från 69-71. Z&Cie-top 1512 gr, bot. 1969 gram. AZ 1- 1530 gr och 1723 gr. AZ 2- 1604 gr och 1856 gram samt 1 par 14" AZ med toppen på 1238 och botten på 1597 gram.
På vänster sida har jag 2 st. 18" A-Zildjian som väger 1530 resp. 1497.
På höger sida har jag 2 st. 20" som väger 1998 resp.2056 gram.
2 st. Ridar delar på bördan.... AZ 1 22" väger 3412 gram
AZ 2 24" som stanar på 3816 gram.
Mellan mina 2 20 tummare har jag en 22" A Zildjian Crash/Ride som ligger på 2421 gram.
När jag kör 26", 14",16" och 20" K-drums är det hela uppsättningen med två 18, två 20, 22 C/R 24 Ride och 16" AZ Hi-hat nr.2. När jag kör 22",12",14" och 16" flyttas allt till vänster och Riden blir 22" samt hi-hat 14".
Det här med vikt är en viktig bit....... En cymbal har i en viss storlek ett spann i vikt där den har ett brett register, över eller under den vikten ändras ju frekvensen uppåt eller neråt.
Handlar ju också om spelstil och kraft....
Alla mina cymbaler kommer från e-bay och köpta enbart på vikt...
Åldermässigt är dom som mej(42 år) och upp till runt 1974-75.
Har en uppsättning till i verkstan, men grannarna skrek högt så det blir inte ofta jag får leka med dom.....:-(
N

the preacher sa...

Är själv troligen den med de "äldsta" idealen i denna församling; A Zildjian fr perioden mitten av 40-talet till mitten av 50-talet. ELLER K Istanbul sent 40-tal till tidigt 60-tal. I väskan m A Zildjian blir det även här rätt stora cymbaler 20-24 tum och framförallt tunna och wobbliga!
Mina gamla K är även de tunna och ofta m nitar 2-4st. Då det mest är akustisk jazz eller Bigband som gäller har jag funnit att ju mindre ping och torrhet=dessto bättre för bandet. Man går helt enkelt mindre ivägen för blåsare etc. m denna inställning.

Varför denna fixering vid stämplar och epoker? Jo Zildjian(och även Paiste) har ju som de proffs de är alltid strävat efte att vara "upp to date" m aktuell musik. Därför är jag med mina mera ortodoxa jazzideal mest nöjd m cymbaler som producerats samtidigt som den musik jag älskar skrevs!

När det gäller val av cymbaler anser jag att det är del att tro att man kan finna en cymbal som låter exakt som någon man hört, på t-ex- en platta. För en stor del av soundet i en cymbal kommer fr den som spelar på den, beroende på anslag, attityd etc.
Som ett exempel på det var när jag lånade ut en av mina gamla K till Jon Christensen på Fasching. Aldrig har denna cymbal låtit så bra!
Flera väskor m cymbalgodis har jag samlat på mig gnm åren. Att välja blir svårt ibland!! Men jag har ungefär ringat in vad jag behöver för olika sammanhang m tanke på repertoar och lokaler etc.

Roger sa...

Hi-hat: 16" Paiste Formula 602 (1972), Crash 1: 18" Paiste Formula 602 Thin Crash (1986), Ride: 22" Paiste Sound Creation Dark Ride (1979) Crash 2: 20" Paiste Traditional Thin Crash (2003) Crash 3: 22" Paiste Formula 602 Crash/Ride (tidigt 60-tal, 2400 gram). Tja, stora lock ska de va.

Nisse sa...

Har inte så stort urval och får kombinera ihop efter det jag har till olika musikstilar.H.H 14" AZ och 16" KZ Istanbul.Paiste 2002 ride 18" 70-tal och Paiste mellow ride 20".AZ crash/ride 18" 60-70tal? och AZ ride22" 70-tal?Har även 2st mjuka oldtimers , som jag inte vågar använda,KZ nit 11" och AZ c:a 13,3"
Nisse

Daniel sa...

Jag har använt de flesta märken av cymbaler som finns. Idag använder jag Zildjian rakt över. Jag har en 18" K Zildjian (gammal), 16" A , 22" A samt ögonstenen ett par 15" Marchingband Hi hat lock från 60 talet. Har även en 20 Masterwork som inte heller går av för hackor. Har tidigare kört med HH Sabian som jag tycker fungerar förträffligt. Har även haft Istanbul under min värsta Jazzperiod. Min åsikt är att det finns fantastiska cymbaler att välja mellan, det som är tråkigt är att priset i dag ligger på tok för högt. Annat var det förr. Börjar jag bli gammal eller.
Ha det bra.

Lennart Pn sa...

Jo, det här med cymbaler är ytterst fascinerande, och såna vackra skapelser dom ofta är dessutom!

Dom första "riktiga" cymbalerna jag hade var av märke "Zyn" och lanserades av Premier på '50 och ' 60-talet när jag började med kommersen. Så snart ekonomin tillät skiftades dom ut mot A Zildjian, medium och crash/ride vill jag minnas samt "Dance" hi-hats. Men - dumt nog - har dom försvunnit ur min ägo för länge sedan och det har hela tiden gjorts affärer fram och tillbaka, många mindre lyckade. Mest A Zildjian tabm, men på '80-talet passerade en komplett uppsättning Paiste 2002 (röd logga) och "Sound Edge" hats (14") förbi. Helt fel cymbaler för mig då eftersom jag spelade med kontrabas på trio i mycket softa sammanhang.

Sedan har det blivit både Sabian och Istanbul, liksom flera A Zildjian av det lite nyare slaget.
I storbandssammanhang gillar jag Istanbul 21" ride a la Mel Lewis med 2 nitar t.ex. Har även en Sabian Groove Ride (21") och en Armand Z (21") som jag gillar. Har även någon "Dry" Ride och nån "Heavy Ride" från Sabians HH och HHX-serier, men dom faller mig inte riktigt på läppen utan jag trivs bättre med lite tunnare grejor, har jag märkt. Som ni också ser så gillar jag sizen 21" tycker att den är alldeles lagom, faktískt!

På crash-sidan så är det tunnare crashar som jag gillar mest, har nån AZ thin crash från '70-talet, men även några Evolution Sabian 16", 17" och 18". Samt nån K från Gadds "Session"-serie och en "Hybrid"-crash från KZ (18") plus några till ... . Men inga "Metal Crasches" för min del, alltså!

Hi-hats jag oftast kör med är ett par AZ "Light Hats" från the 80's. Har också ett par A Custom och det senaste förvärvet är ett par Sabian Evolution Hats med ett mycket lätt överlock och ett tjockt underlock ... samtliga i sizen 14". Har provat 15", men tycker dom är för stora, nån har rekommenderat mig 13" för dom är mer "lättjobbade" än större storlekar. Men jag har inte provat såna (än) ...

Har provat några av de mer exklusiva Zildjian "Constantinople" - ridarna, men trivdes inte med dom alls. Men naturligtvis är dom fantastiska skapelser även om jag inte tycker att dom är värda sitt pris.

Ja, detta är något om en del av det som finns i huset fn. Låt mig bara avrunda med följande ord som yttrats om den berömde trummisen Kenny Clarke: "He had one cymbal ... we used to call it the magic cymbal because when somebody would sit in on drums and use his set, it would sound like a garbage can - but when he played it himself it was like fine shining crystal ... "!

Lennart Pn