tisdag, juli 08, 2008

Info om denna trumma sökes!







Ja, den här gamla virveltrumman vet inte jag mycket om, men förhoppningsvis kan bloggens members komma med upplysningar. Den är ju rätt så illa medfaren, två spännskruvar saknas och stämhusens gängor är nog inte riktigt intakta hela vägen heller. Sejarmekanismen är av "parallell-typ" (fungerar bara på den ena sidan) och sargen på slagskinnet är en gjuten sak ("die-cast?") medan den andra är av enklare konstruktion och verkar vara av äldre datum.
Det finns ingen badge eller separat "andningshål" heller och "finishen" är nån sorts "sparkle" - kan den månne vara original?

Så det är en del jag skulle vilja veta, ålder och märke (Slingerland ser stämhusen lite grann ut som ... ???) och jag är tacksam för alla upplysningar jag kan få om denna "vintageklenod".

Ha' De' i vår ombytliga sommar ...

7 kommentarer:

Nisse sa...

Hej! Mystiskt att det ej finns något lufthål, kan ju ev. tyda på att den är omklädd.Jag tycker inte det ser ut som Slingerland stämhus.Det som dom liknar mest är en trumma som var föregångaren till Levin. Det skulle man ev kunna se om du kan ta en bild på sejarmekaniken som nu syns från sidan framifrån.
Nisse

Lennart Pn sa...

Nej, jag kan inte se att den är omklädd såtillvida att nåt lufthål täckts över, eftersom den är "hel" på insidan. Där finns också "parallellmekaniken" till sejarens on-off-funktion med en metallställning som går från den ena sidan till den andra, ett arrangemang som påminner om Premiers "Royal-Ace" virvlar på '60-talet. "Spaken" till sejarmekaniken kan man se på den ena av bilderna fö. Undrar just hur gammal den här trumman kan vara?
"Andningshål" och badge saknas också på en Slingerland 12"x8" tom från 1965 jag har (i finishen Skye Blue Pearl)som också är "hel" på insidan. Tycker också att detta är konstigt, men har sett på E-Bay att det tydligen finns fler Slingerland tommar utan badge/andningshål ... som sagt, jag är ytterst mottaglig för mer info ... tack på förhand!

Nisse sa...

Tycker när jag tittar igen på din trumma att stämhusen stämmer exakt med dom jag nämner i min kommentar.Sejarmekaniken stämmer inte överens, men dom gjorde två olika varav jag bara har en bild på den ena.Trummorna fanns klädda med guldglittrande celluloid som dom skrev i sin katalog och gjordes i storlekarna 36 gånger 20 cm. och 36 gånger 25.Namnet på trummorna var Lindborgs
Nisse

BIRDMOUNTAIN sa...

Hej! Har inga åsikter om trumman, svårt. Men när jag läste "Lindborg".....Efter farsan, som också spelade drums, har jag en bastrumma 28x14 i gold sparkle, märke Lindborg!Mkt dålig finish, så jag var tvungen att klä om den på 70-talet. Har aldrig sett eller hört någon som vet något om märket. Men så för en vecka sen var jag på "Halmens Musik" i Helsingborg. Och där på väggen hittade jag en inramad beställning från "Lindborgs Intrumentfabrik", Landskrona, på en virvel till Halmens 1944! Så farsan, som kom från H-borg, åkte tydligen inte så långt för att handla sin väldiga bastrumma! Levin, Steiner, Lindborg, hur många Svenska trum-märken kan det finnas?

Lennart Pn sa...

Hej igen!
Här dyker det minsann upp värdefull info - tack Nisse och Birdie!
Hasse - varför hörde du inte av dig när du var i Helsingborg? Så kunde vi arrangerat ett meeting, för jag bor bara drygt två mil från Hbg och jag är ofta hos Halméns och inhandlar utensilier. Ska in dit snarast och kolla det här med Lindborgs - verkar spännande.
Ska försöka ta en pic av trummans innanmäte med sejarmekaniken också. En annan detalj som kan vara intressant är att stämskruvarna är av grövre dimension än nutidens - och att dom har en "skåra" i huvet (typ vintage Premier) medans amerikanska trummors skruvar väl brukar ha en fyrkantig "skalle"?
Har hittat en väldans spännande sajt - www.vintagedrumguide.com - men den är väl redan bekant för bloggens members?
Mvh/Lennart Pn

BIRDMOUNTAIN sa...

Lennart! Tänkte tanken, men var borta från hemmet månd-tors, OCH the mrs var med, så tiden räckte inte till. Nån annan gång, kanske?
Precis hemkommen från STHLM, där jag har dreglat hos Hellsten m.fl. Har sett ett nytt Ludwig Legacy i verkligheten, oj oj va´snyggt, och bra lät dom också. DYRA........

Nisse sa...

Fortsättning på avdeln.gammalt.Förutom Levin ,Lindborg , Steiner, så fanns Ramona som köpte Levins kvarvarande lager när dom upphörde och Wahlberg o Ohlsson , som tillverkade marchtrummor och vem vet det fanns säkert flera?Ang. skåran i stämskruvarna , så fanns det sådana på 4 st. tidiga Black Elite modeller av Leedy samt på Wurlitzer och C.G.Conn.Lindborgs tillverkades i Landskrona och Levin hade ensamrätt på försäljningen.Vad jag vet så gjorde dom 2 storlekar av vk.3 st.pukor och en storlek av baskagge
Nisse