tisdag, mars 25, 2008

Swiss candy!







En härlig upplevelse är det då man finner en 29 -årig Paistecymbal som är i mint-condition!
Märkligt nog har den BÅDE den ingraverade stämpeln och blå färgstämpeln. En bluelabel 602 som jag tidigare ägde hade enbart färgstämpeln. Denna cymbal tycks vara precis i skärningen mellan blacklabel och bluelabel historiskt. Vad säger Du Roger?

Denna "20" medium flatride lät mycket mera jazz än jag vågade hoppas på då jag fann den; mkt mörk ton som kokar i bakgrunden bakom det kristallklara stocksoundet. Mmmmmm...

Tillverkad 1979 då en 9:a är först i numret(samma år som jag började högstadiet!).

5 kommentarer:

Roger sa...

Stort grattis! Är själv ingen flatridefantast men det är alltid kul att se en gammal raritet i detta skick. Mycket intressant mix av stämplar, serienummer och tryckta loggor. Uppenbart skulle detta cymbal inte ha funnits! Den blå loggan infördes 1982 (har dock sett några enstaka från 1981). Precis som du säger avskaffades den klassiska Paiste shooting star stämpeln i och med införandet av den blå loggan. Den ersattes av en mindre Paiste logga ovanför serienumret. Uppenbart har din cymbal råkat bli kvar på lagret och något år senare dykt upp och då stämplats med den nya blå loggan. Paistehistorien är full av liknande små konstigheter. Nörd som jag är brukar jag samla på mig bilder på alla konstigheter jag stöter på. Därför skulle jag vara glad om du kunde ta några bra bilder på stämplar + tryckta loggor och skicka till mig. Har du möjlighet till det?

Roger sa...

Lite för snabb som vanligt! Såg just att du ju hade lagt ut en bild på den dubbla loggan. Den är nu en del av min Paiste "odd-ball" samling. Tack!

Roger sa...

Ja, då gör jag ett nytt försök... När jag sparade ner bilden på min hårddisk kom den bara upp i miniformat - tydligen krymper bloggen ihop bilderna. Därför vore jag tacksam om du kunde skicka bilder till mig per mail. Ta gärna någon bild på serienumret också. Tack!

the preacher sa...

Visst! Det skall jag ordna strax.
Hans

Roger sa...

Tack!