fredag, mars 21, 2008

K-Zildjian 15" Hi-Hat







Lyckades hitta dessa K-Zildjian 15" Hi-Hat Cymbaler . Vet inte ålder på dessa men det har sagts mig att de skall vara från 60-talet. De är båda signerade i klockan. På undersidan av båda syns svaga stämplar som kan tydas till "JAZZ". Där finns också två otydliga siffror som verkar vara "15 ? & 38?" Vilket jag tar som 15" resp 38 cm. Jag gissar på att den tyngre är tänkt som "BOTTOM" och den lättare som "TOP". Vikt 1.050 gram resp. 1.100 gram. Är det någon här på bloggen som vet att berätta mer om dessa? Smutsiga och oxiderade är de. Skall man göra rent dem resp. polera dem eller bara njuta av patinan? Kommer nog att passa perfekt till Jump-Blues!


GLAD PÅSK på er alla!

/Kenth

8 kommentarer:

Roger sa...

Hej! Grattis till en fantastisk hi-hat! Njuta av patinan tycker jag personligen (som svar på din fråga om hur du bör agera).Tvätta möjligen av dem med milt diskmedel för att få bort det värsta smutslagren, men jag skulle aldrig ta fram polerkitet på ett par gamla rariteter som dessa. Vikten verkar perfekt för blues och lättare rock. Personligen kan jag inte med för lätta hi-hats.

Nisse sa...

Hej!
har 2 likadana som satt på en hi hat när jag köpte dom , men jag undrar om dom inte är "vanliga" cymb.? Dom är 16" väger 975 resp. 850 gr. och är signerade med Olle Åkerfeldt , som bla. andra spelade med Ivan renlidens orkester.
Nisse

Blueprint sa...

Hej Nisse!
Det är möjligt att du har delvis rätt...
Storleken är 15" eller 38 cm
Vikten är: 1.050 resp. 1.100 gram
Båda är stämplade "JAZZ" så teoretiskt sett kan det vara 2 små ride- eller crashcymbaler.
Vad signaturen beträffar så är det fritt fram för tolkning...
Någon som vet bättre?

/Kenth

Nisse sa...

Sorry!
Fel svenska av mig. Jag menade att mina cymb. , förmodligen inte är hi-hat cymb.
Nisse

the preacher sa...

Grattis till finfina hihats! De är fr perioden 1967-72. Nu gäller det bara att få tillfälle att provlira dem! Enjoy that true turkish delight!
Hans

Blueprint sa...

Nu är dessa rara turkar provspelade!
Mjuka och fina i soundet och som jag misstänkte, perfekta till blues!!!

BIRDMOUNTAIN sa...

Hej Kent! Jag tror att du som bluestrummis har hittat dina perfekta hi-hat cymbaler. Att inte polera dom gör att allsköns skit genom åren fastnar, och ger cymbalerna det klassiska mörka Istanbul-soundet ( för att inte tala om looken). Jag har snokat genom åren, och tittat vad de här lite kändare bluesnissarna kör på för lock. Little Mark(Knock-out...)t.ex har samma som dej, och många andra. Sven Z:s sista platta har en för mej okänd trummis, med ett härligt gammalt vintageljud. Man kan kanske misstänka att han använder KZ lock, who knows? Jag har en 20 KZ Istanbul som är till salu, intresserad? Hälsn. Hasse F.

Blueprint sa...

Du menar Johan Svensson, spelar med Emil & The Ecstatics. Lirar på alla låtar utom en har jag för mig på "Hollerin Up A Storm". Stoffe fick bara vara med på en låt!
Din gamla turkride kan nog vara nå´t för Blueprint! Låter intressant...

/Kenth