söndag, december 02, 2007

Mässingsvirvlar




Skulle vilja höra era synpunkter på mässingsvirvler kontra andra metallvirvlar. Själv har jag fastnat i mässingsträsket. Skickar med ett par bilder på min lilla mässingsfamilj
Bild 1: Slingerland Radio King i mässing från mitten av 60-talet - 6,5X14 och 5X15
Bild 2: Ludwig Supraphonic Black Beauty från slutet av 70-talet 6,5X14 samt en Ludwig Supraphonic i mässing från tidigt 60-tal 5X14
Det jag främst gillar med mässingsvirvlar är den lite softa sjungande klangen. Även rimshotsen är fantastiska. Nackdelen kan ibland vara att de blir lite "grötiga" att få fram i en mix - tenderar att flyta ihop med annat. Tja, har ni några erfarenheter?

10 kommentarer:

Lars H "moderator" sa...

Hmmm
Själv köper jag trummor med ögonen:-)
Lite mer sant än det borde vara, faktiskt.
Men jag vet att mina mässingsvirvlar låter bra, mycket bättre än en del annat jag bankat på.
Dock måste jag slå ett slag för/ på min Premier Royal Ace 4X14". Tunn trästomme med stödsargar och gjutna stämsargar. Helt fantastisk trumma. Skulle ge bort den till en annan bloggare för sådär 15 år sen, men blev övertalad att behålla den. Tack för det Ricky.
Virvlarna från Premier, just Royal Ace, låter gudomligt. Mekaniken (parallel) krånglar ibland, har bytt min till en Tama, men soundet är super. Och, till skillnad från andra märken, är Premier otroligt undervärderade!
Rekommenderas varmt!!!
/Lars

Lennart Pn sa...

Granna virvlar på bilden! Hade en "chrome-over-brass" Slingerland 14x5 från c:a 1966 som hade en annan "strainer" än dom som visas här, undrar om den inte kallades "Gene Krupa" - ska kolla upp det för säkerherts skull. Den var utmärkt, men byttes snart mot en Ludwig Supraphonic 400 från 1967 och den har jag fortfarande. Alltså har den varit i tjänst här i 40 år! Den gillar jag verkligen, har fin snärt och den kommer jag inte att göra mig av med i första taget. Tyvärr kan jag inte yttra mig om andra metallvirvlar, eftersom jag inte har nån erfarenhet av dylika.

I stället hänger jag på Lars H och Premier Royal Ace 14x4. Hade en sån (kromad) och det var min första "riktiga" virvel. Efter "skrotet" som det spelats på innan var den så klart "divine": Snygg, avancerad sejarmekanik och ytterst välljudande. Den kommer jag aldrig att glömma! Inom gångavstånd från mitt hem finns det två svårt skadskjutna vrak av "storebror" 14x5 1/2 som tyvärr blivit mycket illa hanterade under årens lopp. Särskilt "the free-floating strains" har inte tålt tidens tand (fin, men ömtålig konstruktion), kanske det går att byta ut sejarmekaniken mot en enklare variant och sätta dom "skalen" i stånd igen.

Håller med Lars H om att Premier från den här tiden tycks vara rejält undervärderade. Skall be att få återkomma vid tillfälle med ytterligare synpunkter i ämnet Premier.

the preacher sa...

Härliga virvlar! Supran fr tidigt 60-tal håller ett mkt högt marknadsvärde! Farbror Sven tar10-12000 för en sådan i mässing då de är mkt sällsynta. Den enda mässing jag har är en Gretsch crome over brass fr ca 1958. övre sargen är lite skadad i kanten på den men den har en fantastiskt fin ton, oavsett högt eller lågt stämd.

BIRDMOUNTAIN sa...

Hi!
Jag har ett antal mässings virvlar. Tycker generellt att att det är väldigt lätt att få bra virvelljud i dom. Trävirvlar till något Ludwigset vill jag gärna ha, men när det drar i hop sej till gig, blir det oftast mässing eller Supraphonic. Om man som jag på ålderns höst börjat använda sej av pressvirvlar i sitt spel, fungerar mässing eller Supra jättebra. Jag kan lugnt påstå att av alla mina färg-glada trä Ludwig virvlar låter endast ett få tal riktigt bra.
Jämförelse B. Beuaty 14x6½, Supra 70-tal 14x6½: B.B. låter mycket bra( eller hur Lasse,den e du allt sugen på, va´?)Supran låter likadant, men har högre pitch( vilket var anledningen till att J.Bonham föredrog Supra framför B.B.)
När det gäller Premier håller jag med om att det är fin-fina grejor. Jag har en 14x4 Royal Ace i mässing,helgjutna sarger, grymt klipp. En annan modell som också får godkänt är Premier 2000(70-talets flaggskepp).

Jag har en Pearl från 60-talet som väger multum. Gjutna sarger, kan det vara en mässing? Vet ej säkert.

Sedan har jag en pålitlig Gretsch Round badge 60-tal. Orginal mattan(42 "snören") sitter på, föredrar dock 20 sejarmatta.

En virvel jag alltid återkommer till är min Supra Pre Serial. Den ägde jag på 70-talet, sålde, köpte tillbaka runt-85. Och det var ju ingen dum ide´, eftersom den i dag betingar ett visst värde( visste jag inte då).

Niklas Kilenstam sa...

Fiiint!!
Jag har ju eller har haft en flock Krupa´s och AMRK´s( All Metal Radio king).
Modell 134 (5x14) och 135 (6,5x14) är mycket ovanliga.
Till skillnad från Ludwig så fortsatte Slingerland att använda mässing till stommar och sargar.
Jag har en mod. 135 och en mod. 131. Plus en massa mer eller mindre unika stommar på hyllan...
Modell 131 är en 8 håls 6,5x14 Krupa med mässings stomme och sargar i mässing.
Gjordes inte många sådana......
Roger: vad har du för serienummer på din 6,5x14 All Metal??
Min har 99992

Roger sa...

Min Radio King 6,5X14 mässing har serienummer 62957. Vet du från vilket år den är? Allt förefaller vara original, inkl stämskruvar och brickor. Har dock Puresound RK reissue sejarmatta - föjde med på köpet. Köpte den på amerikanska ebay för några veckor sedan. Superfint skick.

Niklas Kilenstam sa...

Tjena Roger!
Tidigt 1966 är min gissning.
Jag har en special beställd Puresound på min.
PRS 1420.
20 strängars istället för 16...
E man jag så e man....
Yoar, som äger Puresound, ställde sig mycket frågande till denna beställning, men jag stod på mej.
Slingerlands Radio Kings kom med 20 strängars Sejarmattor efter 1940.
Fattar inte varför han missat det.
Tjing!
Niklas

Roger sa...

Niklas, det där lät mycket intressant. Till 5X14 virveln låter Puresound 16 strands mattan super men till 6,5X14 tycker jag att den blir lite för tunn. 20 strands skulle nog vara helt perfekt. Vad kostade det att specialbeställa en sådan? - eller finns det någon annan sejarmatta som funkar lika bra?

Niklas Kilenstam sa...

Tjena Roger!
Kostade 70 dollar utan frakt.
Annars funkar Pearls S-025 bra med snören..
Ha det !
Niklas

Roger sa...

70 dollar, det är ju vad du får betala för en original Puresoundmatta i Sverige. Har du möjligen någon mailadress eller telefonnummer till Yoar?