söndag, december 09, 2007

Ny ved på brasan: Trumskinn!

Hej
Tänkte att vi skulle diskutera trumskinn.
Själv föredrar jag vita Remo Ambassador samt Fiberskyn. Ambassador för det mesta och Fiberskyn för lite murrigare vintageljud. Flera favoritliveskivor har fantastiskt sound med vita Ambassador: Made In Japan, Queen Live Killers, Gasoline Live In Scandinavia m fl. Superton och mycket botten. T ex har jag Fiberskyn på mitt Black Oyster eftersom Ringo alltid föredragit kalvskinn.

Att byta skinn är också något självklart. Utan nya skinn går mycket ton förlorad... eller. Läser just NotSoModernDrummer om Steve Jordan och hans trumtekniker som jag glömt namnet på. Herr Jordan vill helst ha inspelade skinn, i artikeln ett 60-tals ludwig med originalskinn! Det blir bättre sound hävdar både Jordan och teknikern.
För turnébruk används dock nya skinn för hållbarheten.
En sammanfattning verkar i deras fall vara: Nya trummor-nya skinn. Gamla trummor-gamla skinn.

Och så citerar vi två favoriter: Buddy Rich: man stämmer inte trummor, man spänner på skinn.
Åke Eriksson: hur stor roll spelar trumman? Det är en träcylinder som man spånner ett skinn på!
Och dessa två herrar kan både spela och låter bra!

Vad sägs om det inlägget?

/Lars

6 kommentarer:

Blueprint sa...

Lysande Lars!

Undrade just när nästa tråd skulle dyka upp...

Kör själv Ambassador på virvlar och Fiberskyn på en av dem. Jo precis som du säger Fiberskyn är lite tjockare och ger ett lite dovare ljud.

På pukorna använder jag Coated Emperor som jag tycker funkar bra. Träffade för ett par veckor sedan en trummis som använde detta dubbelskinn på sin Supraphonic.

Har många gånger varit sugen på att testa det tunnare Ambassador på mina Ludwig-pukor 13" & 16" från -69, vad tror bloggen om det? Synpunkter - någon? Lirar blues.
Till bastrumman 22" använder jag Powerstroke 4 vilket ger bra tryck och bra dämpning.

När det gäller slitna skinn resp. nya så måste jag nog hålla med om att visst låter mina gamla Ludwig bra med skinn som hängt med ett par år. Däremot har jag svårt för att säga om de lät bättre när skinnen var nya. Men varför byta när de ändå låter bra?

/Kenth

Nisse sa...

Hej!
Knepigt det där med att hitta rätt skinn till rätt trumma.Olika träslag och olika många lager ger ju skilda ljud.Jag använder vita ambassador till virvel och liten puka , coated till golvpuka och remo diplomat som underskinn alternativt fiberskyn till golv pukan , som ger ett tätare sound med värme och kalvskinnsfeeling.Har även provat aquarian modern vintage som virvel skinn och det var rätt ok.
Nisse

Lennart Pn sa...

Ja, det här med skinn har då formligen exploderat under senare tid. Mina Ludwig '65 (köpta nya av mig) levererades med utsökta kalvskinn (slagskinn) på pukor och bastrumma. Eftersom jag hade dålig erfarenhet av (dåliga) kalvskinn på (dåliga) trummor från tidigare så byttes dom raskt bort mot Premier Everplay för det skulle spelas dansmusik under skiftande väderförhållanden i olika miljöer. Men jag minns att pukorna lät "smooth & mellow" på ett sätt som aldrig tidigare (och senare) så det var en monumental dumhet att byta bort dessa högklassiga kalvskinn.

Everplay-skinnen ersattes så småningom av Remo Ambassador (coated) och dom var ju så klart bra, men sen tyckte jag att coatingen "försvann" väl snabbt (till förfång för vispspelet i synnerhet) och då blev det byte till Evans Genera G1 som jag tycker har bättre coating. På pukorna vill jag ha Genera G1 (evt G2 på golvpukan), jag tror att jag i det långa loppet föredrar enkelskinnen, typ G1. Sen har jag ju fattat att Fiberskyn erbjuder en speciell "kalvskinnskänsla", men jag har inte provat dom än.

Runt mitten av 1980-talet hade jag ett stort Tama Superstar set (gamla modellen alltså) med 7 pukor och dom utrustades på inrådan med Remo Pinstripes som jag snart insåg är alldeles för tunga och stumma för mig och min spelstil. Jag har sedan inbillat mig att "vintage" trummor skall utrustas med skinn som "passar", alltså Fiberskyn, Ambassadors och Evans Genera 1. Kan alltså inte tänka mig att montera Pinstripes på mina Ludwigs tex. Men jag är kanske ute och "reser" med den åsikten???

Mitt nyaste trumset är ett Tama Starclassic Performer som bara är några år gammalt. Det kom med Evans Genera 2 clear som slagskinn på tommarna (klara G1 som underskinn), Evans EQ3 Clear på baskaggen och Genera 1 coated på virveln. Dom här skinnen passar bra till dessa trummornas karaktär (björk), men jag har en uppsättning Genera G2 coated som jag kommer att testa framöver. "Gränsen" för mig går nog vid dubbelfilmskinn som G2 - sen blir det för mycket "fläsk" för min smak. Det beror ju på vilken slags musik som gäller i sammanhanget också, förstås!

Summa summarum: Det kan botaniseras hur mycket som helst i det enorma utbud som finns med skinn av olika tjocklekar, ytbehandlingar samt med eller utan dämpringar etc.

/Lennart Pn

Blueprint sa...

Du har så rätt Lennart!

Att sätta på Pin-Stripe på gamla Vintagetrummor är som att be om något som får dem att låta "skit".
Kanske får jag på pälsen för det här, men det får jag väl ta eftersom jag stuckit ut hakan;-)

Jag har själv provat Pin-Stripe på gamla Slingerland och det låter inte bra, typ "Pappkartong" men okay, gillar man det soundet så...

Jag tror det har med trummans uppbyggnad, kantprofil samt träslag etc. att göra med vilket skinn som är lämpligt för resp. trummor, naturligtvis också vilket sound man eftersträövar.

Mitt Ludwigset anno 1969 levererades från föregående ägare med supertjocka Aquarian-Skinn tvålagers och de lät, "SKIT" rent ut sagt!!!

Bytte till Coated Empereor som slagskinn och som resonanskinn sitter Diplomat clear. Låter i mitt tycke kanon!!!

Självklart är jag som jag tidigare skrev, tacksam för synpunkter från VDS:s medlemmar ang. mitt val.

/Kenth

the preacher sa...

Intressanta synpunkter. Något jag lagt märke till är hur skinn som suttit länge på en trumma liksom "formar sig" efter hur stommen ser ut. Om man då byter mot ett nytt kan i värsta fall ett sound gå förlorat. Det är alltid frstande att byta mot nya skinn, men det verkar som att de behöver bli lite skitiga för att bli riktigt trivsamma musikaliskt.
Egentligen är ju detta inget konstigt; trummor liksom andra instrument ahndlar ju om att avge vibrationer. Då måste ju också detta vara beroende av rent fysiska faktorer som formen efter kanterna osv. Millimetrar som i förlängningen är avgörande, precis som pianosträngar, rör till saxofoner etc......

Niklas Kilenstam sa...

Dags igen...;-)
Efter många år med Coated Emperor på slag och Coated Ambassdor under, så hittade jag Suede....
Remo, that is...!
Ingen färg utan naturligt lite gräddvita.
Jag kör med dom skinnen på varenda trummjävel jag bygger eller renoverar.
Emperor på slagsidan och Ambassador på undersidan.
På Bastrummor samma med filtbit långt ner på bägge sidor.
Ljudet blev öppnare, men med samma botten som med coated Emp o Amb.
Som ett mellanting mellan ett coated och ett clear.
Jag e fast med dom här....
Niklas