lördag, oktober 06, 2007

Ännu mera Paiste hats



Den första hi-haten är en riktig rockhi-hat från 1976 - en 15" Paiste 2002 Heavy Hi-Hat. Den är så Bonham som en hi-hat kan vara - ja, jag vet att Bonham hade Sound Edge varianten. Ljudet är både mjukt och rått på samma gång. Överlocket väger ca 1100 gram och underlocket 1250 gram. Är väl inspelad men i utmärkt skick. Köpte den av en professionell trummis i Florida för några år sedan. Även mina blue logo 602 crashar kommer från honom. Han hade ett helt lager med gamla Paiste cymbaler. De flesta New Old Stock.
Den andra hi-haten relaterar också till nämnde Bonham. Det är en 15" Paiste Giant Beat från slutet av 1960-talet. Trots kopplingen till Mr Bonham (som använde GB-lock innan 2002-serien introducerades i början av 1970-talet) är de förvånansvärt tunna och softa. Överlocket väger 850 gram och underlocket ca 900 gram. För soft för mig, men använder jag ett av GB-locken som överlock tillsammans med t.ex. ett 2002 Heavy underlock blir det en alldeles utmärkt hi-hat. Den sammetmjuka tonen i GB-locket tillsammans med den lite skarpare 2002 tonen är en mycket bra kombination.

2 kommentarer:

the preacher sa...

Mycket fina hihat-cymbaler! Även för mig som jazztrummis är faktiskt 2002 en fullt tänkbar serie i vissa samanhang.Jag är mkt förtjust i den varmare kraftigare klangen som 2002 har. 602 å andra sidan har mera kontroll och finkaraktär. Egentligen är ju allt beroende på hur man spelar. Flera av de betydande moderna jazztrumslagarna på 70-80-talet hade faktiskt en del även fr 2002 i sina uppsättningar. Men ett "16"-par av formula 602 vore trevligt att få provlira ngn gång!Spännande!

Roger sa...

Visst, 2002:or är användbara i de flesta genrer. Jjag har t.ex. en 24" Medium från mitten av 70-talet som definitivt inte skulle skämma ut sig i en jazzuppsättning. Stor, mjuk och mörk i klangen. Snäppet för soft för att kunna använda som ride i rocksammanhang. 16" 602 hi-haten låter superbra och som jag nämnde tidigare är den inte alls så tungspelt som man skulle kunna tro. Unikt med 16" lock som faktiskt är gjorda som hi-hat och inte som orkestercymbaler.