söndag, november 30, 2014

Leedy artists!

Leedy är - liksom Camco - ett klassiskt märke som nog inte var särskilt vanligt här hos oss i Sverige. Under min tid ute i Folkparker och andra danshak minns jag endast EN säger EN instrumentkollega som körde på Leedy (jodå, Karl-Axel i Berth Idoffs jag minns ...) och han var mycket stolt över sitt skinande fina kit i Skye Blue Pearl. Han berättade hur han kommit över det (har tyvärr glömt det) för Leedy hade mig veterligt ingen generalagentur i Sverige. Händelserna jag relaterar  till utspelar sig runt 1970 ...

I Staterna var väl Shelly Manne det stora namnet, men det fanns även andra endorsers som Irv Cotler, framgångsrik all-roundtrummis i LA-regionen som bla lirade med Frank Sinatra och Count Basie (när Sonny Payne inte var "tillgänglig").

8 kommentarer:

Lars H "moderator" sa...

Leeds byggde ju fantastiska trummor!!

Vad gäller distribution i Sverige så var Steiner Musik importör under en period. De använde bl a Boola Bango-reklamen, med en afrikansk trumslagare, som skulle vara helt otänkbar idag.

Jag har också ägt en Steinerpuka som hade Leedys box-lugs, dvs de stämhus som satt på virveltrummorna, t ex Leedy Elite, från 20- och 30-talet.

/Lars

Lars H "moderator" sa...

Leedy ska det ju stå!
Dessa stavningsprogram...

Unknown sa...

Ja visst är Leedy fina trummor.Birger Steiner började importera Leedy trummor redan på 30-talet,så han hade ju delar att använda när han började med egen tillverkning av trummor.Boola Bango reklamen är ju lite rolig,jag har för mig att jag har haft den med i ett tidigare inlägg.
Nisse

Unknown sa...

Shelly Manne är en fantastisk trummis. Han lirade på Pearl sista tiden. Jag har ett LP-omslag på väggen där han bl.a. håller en Pearl Jupiter virvel i handen. En välljudande virvel som man kan komma över ganska billigt ibland. Jag tror skivan heter något i stil med "Walking on hot cole". (Han går på glödande kol på omslaget) Kanonskiva!

Lennart Pn sa...

Lars H och Nisse relaterar till Steiners agentur för Leedy redan på 20' och '30 talet. Men längre fram i tiden - på '60-talet - vet inte jag om Leedy hade nån agent i Sverige. Däremot hade ju "Hovmusikhandlare" Birger Steiner Ludwig-agenturen då och det var väl en bra deal för dem, kan man tänka !

Trum-Gugge sa...

Jag var på vippen att köpa ett Leedy-kit häromsistens men det blev ett Slingerland istället. (Ska presentera mina set inom kort som jag lovade för en tid sen).
Leedy köptes väl upp av Slingerland ca -55 såvitt jag vet och tillverkades i samma fabriker fram till -65, rätta mig om jag har fel.

Trum-Gugge sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Unknown sa...

Blir kul att se dina set!