söndag, november 23, 2014

Camco - "The Aristocrat of the Drum World"?

Här lite om drums som omhuldas av många, men som jag inte har nån som helst erfarenhet av. Dom fanns helt enkelt inte ute i dom "stores" i södra Sverige som jag frekventerade på '60 och '70-talen. Det närmaste jag kommit är en "Camco-by-Tama" pedal som tycks stå sig väl i konkurrensen fortfarande.

Jag har - som tidigare nämnts - en hög "Down Beat" tidskrifter liggande och det är därifrån reklambilderna är hämtade. Dennis Wilson från Beach Boys var ju såklart ett slagkraftigt namn att ha i sin "rooster", liksom Nick Ceroli från Herb Alpert's Tijuana Brass. Ceroli spelade även i storband som Stan Kenton (där han förmodligen nyttjade större sizar än hos Herb A), framgångsrik sen som studiotrummis och dog endast 45 år gammal. Sen är Terry Clarke välkänd i jazzsammanhang.

Man kan väl också slå fast att det var i Kalifornien (på västkusten, alltså) som dom här trummorna var vanligast. För på andra sidan gällde nog mest fabrikat som Ludwig, Gretsch och Rogers. Man kan bara se på Blakey, Elvin och Max Roach - för att nu nämna några ess i New York regionen ...



5 kommentarer:

Unknown sa...

Hej Lennart!Fina bilder på snygga trummor.Tydligen många kända trumslagare som spelat på dom,någon som vet om Camco varit populära i sverige någon gång?
Nisse

Trum-Gugge sa...

Camco är väl lite av ett mytomspunnet kvalitémärke, för "några få utvalda". Har själv bara testat ett set för några år sen o de låter onekligen mycket bra! I övrigt, som jag förstått det; var det inte TAMA o DW som köpte upp Camco för dryga 30 år sen...? Rätta mig om jag har fel.

Lars H "moderator" sa...

Tama och blivande DW delade patentet kring Camco-pedalen på något sätt. Tror det var en ägare och ett dödsbo, och de vände sig till var sin part.

Har aldrig spelat ordentligt på ett kit, men har testa några olika trummor, och kvaliteten är det inget fel på!

Otroligt coola annonser, Lennart!
Jag fick reda på att mitt lokala bibliotek kasserat/sålt ut alla gamla årgångar av Down Beat för nå't år sen...
Det skulle man velat fått tag på!

/L

Lennart Pn sa...

Tack för responsen! Roligare att göra inlägg när man får konstruktiva kommentarer. Det här med att "spara" är nåt som inte har gjorts konsekvent, tyvärr när det gäller sånt här stuff. Hur mycke' har man inte hivat iväg (vid flytt ex.vis)? Kataloger (Ludwig, Gretsch, Slingerland, Premier, Trixon) som man skulle velat ha kvar ... suck ...

Unknown sa...

Ett toppen inlägg! Jag blir väldigt sugen på att testa ett Camco kit. Har inte haft förmånen än. Jag har ju lite förkärlek till lite mer "udda" märken. :-)