söndag, december 29, 2013

En fråga...

Frågan gäller denna virvel-stomme som jag fick överta för över 30 år sen och som sedan dess legat mer eller mindre bortglömd i min källare. Det bör vara en 70talare skulle jag tro. Hittade den vid en källarröjning häromsistens och undrar nu om nån kan hjälpa mig med vad det kan va. Den är helt "strippad" som synes men jag tycker att lugsen ser ut att möjligtvis kunna va Rogers?? Vad tror ni? Har lusläst Rogers-boken men ej hittat nåt som överensstämmer. Det kanske förmodligen bara är nån "no-name-virvel" av billigaste sort....?
Något att fundera över i veckan...
Tacksam för alla svar och idéer.



8 kommentarer:

Lennart Pn sa...

Om du går tillbaka några år och kollar in ett av mina tidigare inlägg så hade jag en "no-name" plåtvirvel till presentation som
lite påminner om denna.

Men bara lite! "Min" hade/har en tunn plåtstomme, slarvigt ihopsatt ... men - den hade 10 lugs och en jämförelsevis avancerad sejarmekanik som påminde om Tamas Imperial Star virvlar of the 70's/80's. Skruvdämpare hade den ävenså ...

... din virvel tycks ju också ha 10 stämhus och stommen ser gedigen ut, tycker jag. Kanske kan det vara en Rogers (är där inga hål i stommen till loggan?).
Eller rentutav en Tama från '70-talet?

Hur som helst - kan den vara värd en restauration?

/Lennart Pn

Trum-Gugge sa...

Tack för respons Lennart!
Ja den har 10 stämhus och skapligt rejäl stomme tycker jag nog men däremot inga spår efter fäste för logga. Ska söka vidare på TAMA-spåret som du tipsar om. Borde finnas info på nätet (och bilder)!
Kanske kan bli ett sommar-projekt eller så??
Tack igen!

Lennart Pn sa...

Hej igen!

Kom att tänka på att Tamas "logga" på '70-80 -talet var ett stort svart "T" monterat på vent-hålet, alltså inga separata hål i själva stommen för loggans skull ...

... om nu detta kan vara till någon hjälp?

/Lennart Pn

Trum-Gugge sa...

Ja, jag har faktiskt kollat lite på nätet och sett det. Tack, alla tips är välkomna!

Lennart Pn sa...

Hej igen!
Kolla på Blocket en annons från igår (söndag) ang. "Fibes, Hollywood etc.". Där finns en Tama Swingstar virvel där de tre spåren på stommens mitt stämmer med din trumma, dock ser stämhusen lite annorlunda ut (men dom kan ju ha ändrats till nästa utgåva).
/Lennart Pn

Trum-Gugge sa...

Hej igen, Lennart!
Och TACK för tipset på Blocket-annonsen! Jag tycker det ser ut som om du träffat rätt här! Verkar stämma överens med min stomme, förutom lugsen som verkar mer vara lika de som sitter på Fibes-virveln! Och de är ju inte Fibes-original utan Japan-lugs som han ju också skriver i annonsen. Fibes-lugs känns ju igen på sina typiska utsvängda mittpartier. Verkar som du löst det problemet åt mig, stort TACK igen!
/ T-G

tjjaf ! kbong sa...

Hmmm

Det är Hoshinostämhus från tiden innan Tama blev till.

Mvh annonsören :)

Trum-Gugge sa...

OK!
Hittade ett forum där fanns en hel del "Hoshino-info":
http://www.pearldrummersforum.com/showthread.php?262078-advice-on-hoshino-snare-drum
Stort Tack!