måndag, april 08, 2013

ProPer Drums + Rogers BSP -67


Hej igen!

Mitt inlägg för en vecka sen angående ett köp av ett ProPer Drums set (=Progressive Percussion Drums) behöver kanske förtydligas, då inte riktigt alla hört talas om detta märke.

De flesta av er kanske trots allt redan känner till historien men under 70/80 och en bit in på 90talet ägnade sig en man vid namn Bengt Nordgren åt att custombygga trummor på beställning. Tidigare hade han haft agenturen för Gretsch.

Jasper-stommar importerades från USA och byggdes med utsökt precision och stor hantverksskicklighet enligt kundens specifika önskemål i butiken/verkstaden på Gästrikegatan i Stockholm. Alternativet att beställa enbart råstommar i de mått man önskade och montera o lacka på egen hand fanns också.

De tunna och välljudande 6-lagers stommarna består av lönn/ask. Lagren ligger, utifrån sett, lönn, ask, lönn, ask, ask och innerst lönn. Pukorna är 5mm och bastrumman, som har extra tjocka lager av ask för hållbarheten, mäter 8mm.

Själv bodde jag i Karlstad vid den tiden så ett besök i butiken var lite kruxigt att få till så det var bara att ringa och beställa. Extra djupa ville jag ha så det blev: 12x12, 13x13, 16x18, 22x18 och en virvel på 14x8”. Några år senare utökade jag med: 8x8, 10x10 och 14x16. Lite av ett monster-kit med andra ord!




















Skrev ju i förra inlägget även om mitt första set som var ett Rogers Black Strata Pearl -67. Detta set sålde jag i mitten av 90talet till Måns Ekman som då spelade med Gugge Hedrenius Storband så det har jag tyvärr ingen bild på men hittade en bild på nätet som är en exakt kopia av det set jag hade:













 
 
 
 
 

 
Tills nästa gång, ha det gott!

/ T-G

7 kommentarer:

tjjaf ! kbong sa...

Verkar som jag till hög %s säkerhet är ägaren till ditt gamla set.

Tar väl hand om det och det har fått en matchande Power Tone virvel.

Postar en bild snart så får vi se om du känner igen det.

Tror tom att det kan finnas en bild bakåt här på bloggen.

Mvh, Tjjaf ! kbong

tjjaf ! kbong sa...

Och för ordningens skull måste jag även posta info om skillnad Black Strata och Black Oyster Pearl.

Sistnämnda är exakt samma klädsel som Ludwig använde på sina "Ringoset"

Black strata har en jämnare mer harmonisk mönstring.

Bägge klädslarna satt på Rogers under en kort tid.

Ditt fd set är ett Black Oyster Pearl.

Lennart Pn sa...

Hej (och välkommen)!

Trevligt med ett nytt och piggt namn på den här numera mkt tröga bloggen, där flertalet av medlemmarna inte verkar vara roade av det som DU (och jag) tycker är kul - nämligen att "snacka trummor".

Eller också är det så att just MINA inlägg har varit sällsynt trista och inte inspirerat till ngt som varit värt att printa ner!

Hur som helst, hoppas att åtminstone DU får en respons som får Dig att känna att det är värt "besväret" att jobba med presentationen av dina kära trumgrunkor.

Ditt Rogers-kit ser ju ljuvligt ut - ångrar du inte att du sålde?

Mvh/Lennart Pn

Trum-Gugge sa...

Fantastiskt!
Om det nu är så att du har mitt gamla Rogersset...ja ibland är världen bra liten. Köpte du dom av Måns? Jag skulle såklart mer än gärna vilja återse mitt gamla set! Jag gick in via din profil på din hemsida och kände igen ditt namn och tror med all säkerhet att jag en gång köpt en Supraphonic av dig. Håller du till på Vulcanusgatan här i Sthlm? Jag skulle som sagt hemskt gärna vilja komma förbi och återse det vid tillfälle om det är ok? Jag har en hel del att berätta om det där Rogerssetet!
Intressant att det inte var ett Black Strata Pearl, jag var nog ganska säker på det. Ja det är ju ca 15 år sedan jag sålde det och beklädnaderna blir ju ganska snarlika i minnet när det gått en tid.
Har även gått igenom alla inlägg i denna blogg men inte hittat nån bild på setet, om jag nu inte missat i hastigheten...?
Mvh / T-G

Trum-Gugge sa...

Hej Lennart, och Tack!
Ja jag ska försöka hålla ångan uppe och kontinuerligt göra inlägg här på bloggen o hoppas att andra gör likadant! Det är ju trist när en grupp med ett gemensamt passionerat intresse tappar kontakten pga "tidsbrist" eller annat...
Har ni försökt tex få till en sammankomst nån gång?
Mvh / T-G

Lars H "moderator" sa...

Japp.
Jag har riggat två "trummässor" som blivit som sammankomster.
En ny är på gång... när de andra projekten lugnat ner sig lite:-)

Vad gäller trögheten så är detta mitt lilla experiment som växt, växt och sen stannat av lite.
Som livet självt.

Alla som vill får skriva och bli medlemmar och inläggen tas emot med värme.

Fler än man tror kolla regelbundet dessa sidor, även om de inte skriver nå't.

Eventuellt drar sidan vidare, förmodligen parallellt med bloggen, till Facebook.
Men det kommer att meddelas i mycket god tid så att man kan välja att medverka eller inte.

Glöm inte att gamla fotografier och kataloger är jättekul!
Inte minst bilder från gamla spelningar man själv gjort.

Välkommen igen T-G!!

/Lars H

Trum-Gugge sa...

Tack!
Ja, om det blir nån "trummässa" igen så spikar jag det i kalendern!
Kul!
Och jag förstår att detta med att engagera sig här i livet går i vågor, så är det ju för oss alla, (inte minst för mig själv!)
/ T-G