torsdag, juni 09, 2011

Ett Premier Projector kit ...









Hej på er, alla Bloggare!


Relativt nyligen publicerade undertecknad ett inlägg som var rubricerat "Skrotbingen nästa?" I detta raljerade jag om ett Premier "Projector"-kit som jag tyckte uppvisade ett visst släktskap med det som ev skulle "skrotas"...


... här kommer några bilder på det omtalade kitet - kanske några av er har erfarenheter av ett sådant? Själv är jag måttligt förtjust i det hela, tycker att det är minst sagt klumpigt och ganska så "oskönt" att spela på. Kolla gärna in den maffiga virvelkaggen med de monstruösa sargarna, tex.


Sedan tycker jag att stativen är "hemska" med sina överdimensionerade spännskruvar, samtidigt som tiltfunktionen är raka motsatsen, alltså "underdimensionerad" med sina klena, futtiga doningar ... tilläggas skall kanske att undertecknad föredrar "single-braced hardware ...".

Den som gillar motsatsen behöver inte ta illa upp av det som sagts ovan ... men visst skulle det vara kul med några kommentarer så det blir lite liv i Bloggen ... inte sant???


/Lennart Pn


PS. Beklagar att bilderna blev lite suddiga! DS




4 kommentarer:

Blueprint sa...

Hej Lennart!

Absolut inget för skrotbingen.

Jag tycker det här kitet andas typiskt 70-/80-tal då man ville profilera sig med rejäla doningar ;-)

Virveln är ju riktigt fet a´la Ludwig´s Coliseum.

Beträffande cymbalstativens överdimensionering och klena tilters så var det väl legio under den eran vad jag kommer ihåg.

Jämför gärna med dagens TAMA RoadPro Serie.

Det är klasskillnad som heter duga!!!


Ha de bra, Bättre eller BÄST!


/Kenth

Lars H "moderator" sa...

Premier är förmodligen det mest underskattade märket i trumhistorien!
Kanske en överdrift, men de gjorde fantastiska trummor.
Tunna stommar, gjutna sarger och snygg finish.
Jag kommer ihåg de bastrummor av Premier jag ägt. Alla har låtit superbt oavsett användningsområde. Från rock till jazz.
Min 14X4 Premier Royal Ace är den virvel jag kan ta med till alla typer av spelningar.

//Lars

BIRDMOUNTAIN sa...

Käre Lennart! För att riktigt "njuta" av de här rocktrummorna rekommenderas: ta en tur till H-lmens i Hbg och köp ett par stockar mod 5B! Och sen är det bara att dundra på!!!!
En viss risk föreligger, att du inte är välkommen på nästa rep, hhhmmmm....Birdie.

Lennart Pn sa...

Tack för visat intresse! Här några "kommentarer till kommentarerna" ...

Kenth: Jo, virveln är verkligen "fet" ...

... tilläggas kan att virvelstativet är "paj" sedan några år tillbaka och har redan skrotats ... hi-hatstativet lider av "gängpaj" och funkar med nöd och näppe ... stolen kan möjligen justeras i höjdled med hjälp av en reguljär skiftnyckel, sitsen är ytterst instabil etc.

Tama Road Pro - det är verkligen quality, det! Håller med till fullo, har själv ett gäng såna stativ och det är en ren fröjd att hantera dem!

Lars H: Har tidigare framfört att Premier of the mid 60's var mina första "riktiga" trummor. Hade även jag en Royal Ace 14x4 virvel som jag minns med välbehag - ursnygg i designen dessutom! Idag gör ju Premier förnämliga drums och skulle jag köpt ett nytt kit idag så hade Premier definitivt varit ett alternativ!

Birdie: Märker (till min förskräckelse) att du tycks bli allt mer förvildad av hårdrockens "buller & bång" - du har ju ditt DW Jazz-kit att softa med, väl?

Räcker verkligen 5B till hårt och tungt spel på "fläskiga" skinn och stora burkar? Fast allting kan ju mikas upp ... en, som jag tycker, intressant notering är att en bjässe som Dennis Chambers signaturstockar (Zildjian) är synnerligen "klena" (själv lirade jag med dylika ett tag). Fast nu är väl DC ingen hårdrockare i den bemärkelsen ...

... förresten, välkommen att titta in när du har vägarna förbi så kan du få "dundra på" med "Projector-kitet"!!!

/Lennart Pn