fredag, februari 25, 2011

En fråga om nitar


En fråga ang. nitar i craschcymbal.

Lånade för några år sedan ut mina cymbaler till en trummis vid ett evenemang och tyvärr råkade vederbörande spräcka en av mina tunna favoritcraschar. Jag har fortsatt spela med sprickan men den tenderade att fortsätta växa i svarvspårens riktning så jag kapade bort en bit av cymbalen. Nu blev craschen lite kortare än den var tidigare och därför har jag besluat att borrra ett par tre hål i den och förse hålen med nitar. Är nyfiken att höra vad ni har för uppfattning om detta samt nitarnas placering. Jag bifogar en skiss som jag tror att de bör placeras för att återställa ljudbilden, men jag är lite osäker där om placeringen bör ske i nederkanten i stället eftersom där borde teoretiskt sett få cymbalen att ljuda lite längre.
Någon som har experimenterat med nitar på detta viset? Tacksam för svar och då gärna från er som ev. tillämpat det praktiskt.
/Kenth

3 kommentarer:

Lennart Pn sa...

Tjena, Kenth!

Först av allt måste jag beklaga att du (kanske?) råkat ut för en "vedhuggare" som fördärvat din crash. Själv har jag också en preference för tunna crashar och då får man förstås spela därefter med passande stock. Själv har jag aldrig haft sönder nån cymbal, men ser ju att det snart förr är regel än undantag ... det där med att "låna ut" grejor gör jag inte till vem som helst hur som helst heller. Och favoritcymbalerna är ju närmast oersättliga...

jag har alltså inte experimenterat så värst mycket med nitar, men din tilltänkta placering (enl. skissen) ser ju bra ut. Inte för många (som man ofta hade förr) och det är kanske bäst att börja med en och sen prova sig fram med en i taget om det skulle behövas fler ...

Lycka till med "projektet"!

/Lennart Pn

Blueprint sa...

Tack för dina synpunkter Lennart, jo "vedhuggare" stämmer apparat på han som skulle slå så försiktigt men som sen visade sig utöva något helt annat. Vi verkar vara av samma åsikt då det gäller crashar, de skall gå igång av sig själva bara man tittar på dem. Vedträna jag använder är VicFirth SD9 i lönn, en lätt och hyfsat grov stock, men man får ju attackera cymbalen med förstånd. Jag slår inte speciellt hårt heller och så har jag hört att cymbaler anpassar sig efter brukaren så om de övertas av någon med annan attack kan de spricka. Vet inte om det ligger någon sanning i utlåtandet men i detta fall är jag nog beredd att tro på denna eventuella skröna.

Keep On Groovin´

/Kenth

Blueprint sa...

Så där, då var projektet slutfört. Satte i två nitar i ytterkant enl. skiss. Var ute på gig i går kväll och måste säga att resultatet blev över förväntan. Nu håller crashen ut och dör inte längre.