torsdag, januari 16, 2014

Gretsch virvel # 7

 



Så var det dags för ytterligare en Gretsch 4157 virvel, skulle tippa att den kan vara från 1958-59 - kanske ...

... wrappen är hel och fin, men blekt av tidens tänder (kan ses på bild). Sömmen är tight och fö är den i ett väl fungerande skick.

Men - det är något som skiljer denna virvel från (den absoluta merparten av) andra av samma modell! Jag överlämnar åt Bloggens members att försöka lista ut detta. Hoppas bara att mina bilder är tydliga nog för att ni ska kunna se vad jag syftar på ...

..så klart hoppas jag att ni bryr er och kommer med svar på min lilla "gåta"!

Ser nu att här på golvet bredvid mig står ytterligare en Gretsch virvel som vill bli presenterad ... men - NEJ!!! Inte idag i varje fall ...

/Lennart Pn

6 kommentarer:

Trum-Gugge sa...

Hej Lennart!
Mycket läcker virvel du visar här!
Det jag reagerar på är väl att dämpkuddarna är fyrkantiga. Det vanliga var väl att de var runda såvitt jag vet.
/ T-G

Trum-Gugge sa...

Eller är det så att jag sett de Gretsch-virvlar från den tiden som råkat ha runda dämpare månntro...? Hmmm...

Lennart Pn sa...

Tack för visad respons, Gugge! Nix, dämpkuddarna från den här tiden är fyrkantiga hos Gretsch. Men, du har ju rätt i att dom flesta andra har runda dämpare ...

... ett undantag som jag osökt kommer att tänka på är ju förstås Ludwigs "Base Ball Bat-dämpare" som också har en fyrkantig/rektangulär "kudde"...

... hoppas att du (och ni andra) vill fundera vidare. Möjligen är mina bilder inte vassa nog för det som jag syftar på.

Kommer det inte in fler förslag så skall jag komma med en ledtråd ...

/Lennart Pn

Trum-Gugge sa...

Jag får nog erkänna att jag går bet på denna "gåta", Lennart. Jag är ju heller ingen Gretsch-expert, (ännu...!). Blir nog bättre efter att ha läst lite mer i min nyinköpta Gretsch-bok! :-)

Lars H "moderator" sa...

Jag går bet!
Kan det vara fasningen på kanterna?
Antal stämhus?

Nej...?

/Lars

Lennart Pn sa...

När du denna bloggs chairman har satt sina funderingar på pränt så får jag väl ta till orda och förklara vad jag syftar på ... för det är väl ingen annan som önskar komma till tals?

Det är STOMMEN som är pointen! Den är TUNN, bara c:a 6 mm tjock. Normalt sett är virvlarnas och baskaggarnas stommar tjockare än så - c:a 8-9 mm- medan tommarna har den tunnare stommen. Kolla in Tjaffs bild på undersidan av hans Gretsch-virvel här nedan,så syns skillnaden tydligt ...

... det är väl helt enkelt så att
man fått tag i "fel" shell när man skulle tillverka det här exemplaret. Enligt Falzeranos Gretschbok fick man Jasper-stommarna i längder som man sedan kapade till önskad "size". Ibland har man nog kapat på en höft för 5 1/2" virvlarna kan diffa rätt så rejält i djup, vissa är upp mot 6" medans andra inte är mer än drygt 5". Har en känsla av att dom från slutet av '50-talet har större "depth" än dom från '60-talets mitt ...

...alltså, den här har en stomme som normalt hör hemma hos en tomtom. Tror (tyvärr) inte att den här är "one-of-a-kind", har konsulterat Steve Maxwell i ärendet och han säger , lite lakoniskt, att "in those days many strange things could happen"!

Det finns fler "strange things" som kan konstateras när det gäller Gretsch från "those days"! Vad jag kan se nämner inte Chet Falzerano något om det i sin bok, så därför hoppas man att Rob Cooks nya alster ska ha mer info om hur det kunde gå till i Brooklyn förr i tiden ...

/Lennart Pn