måndag, maj 06, 2013

Gretsch virvel #5





Denna virvel i Starlite sparkle tycker jag mycket om. Den är pre-label kanske från c:a 1960. Den här finishen fanns väl inte så väldans länge, fram till några år in på '60-talet skulle jag tro.

Den är av modell 4157, har en väl fungerande MicroSensitive strainer och en 4-point butt end.  Wrappen är i jättefint skick.

Skulle gärna vilja komplettera den här med en 12" häng, en 14" golv och en 20" BD.  Så, för att citera "Fredde", är det någon som har såna här ståendes och samlar damm alternativt förvarade i garderoben -  "gimme a holler"!

Nu ser jag att här bredvid mig står det fler Roundbadgar och någon till som vill bli presenterad - men - NEJ! Inte idag, i varje fall ...

/Lennart Pn

6 kommentarer:

Fredrik M sa...

fantastisk fin tumma !!!

hurra!!

Fredrik M sa...

Fantastiskt fin trumma det där!!

Lars H "moderator" sa...

Men jisses Lennart!
Hur många Gretschtrummor har du gömt där hemma?
Det ser ut som Anniversary Sparkle, men jag vet inte riktigt. I så fall är det väl ännu bättre för värdet, tror jag.
Fanns ett set ute för några år sen med 26, 13, 16 (eller 18) i den färgen. Flera amerikaner hörde av sig och ville ha kontakthjälp.
/L

Trum-Gugge sa...

Underbart fin virvel, Lennart!
Ser fram emot att se de andra du har...
Själv har jag bara en Gretschvirvel (än så länge...!) och den är av betydligt yngre datum. + 10 st av andra märken som jag ska presentera framledes.
/ T-G

Fredrik M sa...

Hej..tror att en viss Hans i Falun har den finishen på ett av sina set men det kan vara burgundy ( i might be wrong)

Lennart Pn sa...

Hej igen!

Tack för responsen - det inspirerar till fortsatta inlägg.

Finishen ÄR Starlite (Starlight) sparkle, även benämnd "Charcoal sparkle". Den fanns bara några år runt 1960 och skall inte förväxlas med Anniversary-finishen som ju lär finnas representerad hos bla en connaiseur i relativ närhet till den berömda koppargruvan i Dalarna.

Kanske högst densamme har även "min" finish i sin collection - skulle vara intressant att veta ... eller kan vederbörande månne tipsa om "where to go ...???"

Till Gugge: Vv titta tillbaka på äldre inlägg här på Bloggen så kan du kolla in dom 4 tidigare Gretsch-virvlarna som jag presenterat.

Till Lars H (i synnerhet): Vill du ha en jättefin Gretsch-virvel (Renown) så finns det en till salu på Vend just nu. Kolla in och du kommer att bli hänförd ... tro mig!

Mvh/Lennart Pn