söndag, augusti 29, 2010

Oborrad kagge - eller inte???

Jaha, så får vi andra väl jobba på för att hålla liv i Bloggen nu när Birdie måhända inte längre kommer att skämma bort oss med sköna vintagekit framöver - men förhoppningsvis tappar han inte intresset för "The Old Look" helt och hållet ...

Själv har jag något som jag skulle vilja ta upp till en liten diskussion:

I helgen har jag för första gången i mitt liv på allvar lirat med en oborrad bastrumma ("virgin" alltså) och det var väl OK i sig. Med detta följer ju att 12x8 tommen (det fanns bara en "hängtom") var monterad på bomställ för cymbal medelst en clamp. Och om detta tycker jag INTE!!! Jag vet att jag är jämförelsevis "ålderstigen" vad gäller mina åsikter för det här med "clampar" är ju mer vanligt numera än en koventionell pukhållare, monterad på baskaggen. Men om nåt behöver flyttas (i det här fallet skulle mina egna cymbaler monteras och andra justeringar göras) - hu, vad jobbigt!!!

Skulle vara intressant att höra vad ni andra tycker i frågan ...

För övrigt vill jag säga att kitet i fråga var ett DW med zizarna 20x18, 12x8 och 14x12 - och det lät väldigt bra, det! Allra bäst tyckte jag att virveln var - en Ludwig Acrolite 14x5. Första gången jag spelade på en sån också, kul!

Inga bilder den här gången, men jag hoppas att ni bloggmedlemmar tycker till angående det som sagts ovan. Tack på förhand!!!

/Lennart Pn

7 kommentarer:

Blueprint sa...

Håller fullständigt med dig Lennart. Lilla tomen skall sitta på baskaggen inte clampad på cymbalstativet precis som stora tomen skall stå på golvet. Tommar skall inte hänga på vädringsställ som jag tidigare uttryckte mig. Men prova gärna att ställa lilla tomen på ett virvelstativ bredvid oskulden så ska du se att det funkar bättre. Då kan ju setet dessutom enkelt nyttjas av vänsterhänta batterister.

Konservativ? Nej, men Vintage ;-)

/Kenth alias Blueprint

Lennart Pn sa...

Tack för att du tycker till, Kenth! Lösningen med ett virvelstativ till "Lillen" är en god kompromiss som funkar när det liras med endast en hängtom ... och oskulden bevaras ... i fallet som jag relaterade till gällde det ett gig på en festival med "husets kit", men om jag själv skulle hamna i situationen är det där med virvelstativet avgjort ett alternativ att fundera på.

/Lennart Pn

Lars H "moderator" sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Lars H "moderator" sa...

Givetvis skall pukor sitta på kaggen!
Läste en recension av ett Yamaha-kit där recensenten uttryckte sin förvåning om att kaggen lät bra med pukor hängande på sig...

Jag tror att all denna "hänga fritt"-hysteri slagit över helt!
Mina gamla favoriter hade fantastiskt ljud i burkarna, trots att det borrats hej vilt i stommarna för gamla eller nya beslag, och att allt satt på baskaggen.
Ringo, Charlie Watts, Buddy Rich, Keith Moon och inte minst Ian Paice! Den sistnämnde med en 16X10 hängpuka på 26"-kaggen.

Dock kan jag förstå klampar och dylikt när man bygger t ex teaterkit. Alltså minimala kit som skall stå på liten yta i ett dike eller gömt i dekoren.

Men det är ju utrymmesskäl - inte ljudskäl!

/Lars

Blueprint sa...

Festivaler är något helt annat då man får hålla tillgodo med "Husets Kit" och då är det bara att gilla läget ;-)

Men jag brukar oftast plocka bort 13" och behålla 12" för den låter konstigt nog i de flesta fall bäst.

Oftast brukar vi trummisar ha samma åsikt om att just 13" ska bort.

Dessutom tar jag förutom virvel och dito stativ, cymbaler och stamp även med stol, ett rakt samt ett bomstativ för man har lärt sig att alltid är det något som är kass eller något som pajar. Och hur roligt är det att lira när stampen till bastrumman på "Husets Budget-kit" pajsat???

Precis som rutinerade vänsterhänta lirare plockar med sig ett extra virvelstativ till festivaler att ställa "lillen" på.
/ Kenth alias Blueprint

Lennart Pn sa...

För att återknyta till Blueprint här ovan så är det här med "Husets kit" något av ett lotteri. Ibland är "kvallen" på just hardwaren inte alls i ens smak och man får väl försöka gardera sig i någon mån ...

... i det här aktuella fallet kom jag inte alls överens med hi-haten (stativets fjäderspännig för att vara exakt). Stolen var inte heller i "läge" och svår att justera (det krävdes skiftnyckel). Eftersom jag först lirade ett kortare set med en ensemble och kunde konstatera detta så tog jag med min egen "hat" till det senare giget med ett annat band samma dag (hade nära hem, som tur var).

Brukar ta med egna cymbaler (och stickbag såklart), men inte mycket mer. Ibland kollar jag dagen innan (om det är möjligt) hur kitet verkar vara ... när det är som bäst får man ju mycket exakta uppgifter på papper långt i förväg om vad som ingår i "Festival-kitet", ner till "clampar" och annat bråte.

Men det här som hände i helgen har medfört att "garden måste höjas" för mitt vidkommande. Mao en nyttig erfarenhet, varken mer eller mindre!

Lennart Pn

BIRDMOUNTAIN sa...

Hej pojkar! På mitt nya DW set( bilder kommer väl nån´gång) hänger 12:an på en klamp som sitter fast i det vä cymb stativet. Helt odugligt! Allt måste stämma perfekt, pukan i förhållande till vä cymbalen. Då kanske jag får för mej att byta 18" mot en 20". Då får man börja om att meka igen, nej fy och usch...

Att ställa pukan på virvelstativ KAN vara en lösning. Men fast jag inte drar åt för hårt, försvinner lite av hänget i trumman. Den KAN bli stum.

Så kvar har jag bara ursprunget: tom hållare som sitter fast i bastrumman. DW har en Rail-consolette a la Ludwig. KANSKE att jag testar en sådan. Birdie