lördag, maj 02, 2009

Nytt sätt att spela trummor



Hej allihopa! Under de senaste månaderna har jag experimenterat en del med olika sätt att organisera trumsetet. Tanken var att genom en ny placering av hi-haten frigöra trumsetets vänsterflank. Inspirationen kom från Bill Bruford. (kolla här:

http://www.billbruford.com/hi-res/index.htm

Brufords uppsättning passade dock inte mitt sätt att spela fullt ut - jag ville helt komma ifrån att vänster och högerarmen korsas - så jag experimenterade vidare. Precis som i Brufords uppsättning blev en kabel hi-hat nyckeln till framgång - pedalernas placering är ju som bekant inte så lätt att rucka på. Jag kom ganska snart fram till att i min ultimata uppsättning finns hi-haten precis ovanför bastrumpedalen, alltså nära virveln. På det sättet korsas inte händerna men finns samtidigt tillräckligt nära varandra för att båda kunna användas vid hi-hatsspel. Efter mycket experimenterande med olika ställvarianter kom jag på en lösning. En Pearl-pukhållare erbjöd en tillräckligt lång och stabil (den skall orka bära 5-6 kilo) länk för att kunna få hi-haten i det läge jag jag önskade. Tja, så här ser resultatet ut:

4 kommentarer:

Lars H "moderator" sa...

Spännande!
Har ju själv mest tänkt på hur setet ser ut från publikens håll, men man kanske skulle engagera sig i sitt spelande också:-)
/Lars

the preacher sa...

Urläckert!
Det är spännande att prova sig fram./Hans

BIRDMOUNTAIN sa...

Ett gammalt hederligt discokomp med båda händerna på hi-haten, fungerar det att sätta beatet med hö hand på virveln? Spel med en hand på h-hat måste ju kännas bekvämt, det här med att korsa händerna är ett otyg! Men man kan ju spela som DR ÅKE(och många med honom), vä hand på h-hat, hö hand på virvel! Instämmer i hejarklacken, i Roger har vi en riktig innovatör och uppfinnare!

Roger sa...

Relevanta synpunkter. Ett av mina kriterier var att även kunna spela gamla hederliga 16-dels discokomp. Det funkar, men det är inte riktigt lika lätt som när hi-haten sitter till vänster. Man få lyfta vänsterhanden lite så man kommer under med högerhanden. Jag är dessvärre allt för högerhänt för att fixa ett Dr Åke-/Stefan Gunnarsson-komp - dvs. vänsterhanden på hi-haten och högern på virveln.