fredag, oktober 24, 2008

Vad är Masterwork?

Hej hå. Jag har införskaffat en Masterwork cymbal av modell jazzmaster av vår käre L-Halvarsson. Jag tycker denna handhamrade skönhet är väldigt bra. Den låter och känns mycket välgjord. Nu till min fråga, denna typ av cymbal är när man jämför väldigt billig! Då ställer man ju sig frågan varför. Som jag ser det finns det kanske inte så många olika sett som man kan tillverka en cymbal på. Är det bara märket man betalar för om man t ex väljer Zildjian eller? Är det någon bland bloggarna som vet något om Masterwork cymbalerna. Jag är i alla fall nöjd med denna trots att jag alltid anars spelat på Zildjian. Sriv gärna några rader.
Daniel

5 kommentarer:

Lars H "moderator" sa...

Det är klart du är nöjd! Det är ju jag som plockat ut den!:-)
Det finns en uppsjö "små" turkiska cymbaltillverkare, Masterwork, Istanbul, Bosphorus, Turca m fl...
De vet hur man gör cymbaler men har inte samma marknadsföringsbudgetar som de tre stora.
Och de har ofta mindre distributörer som har lägre omkostnader än de större distributörerna.
Eftersom de inte är lika kända så blir också andrahandsvärdet därefter...
En del distributörer brukar prata om hur de vill hjälpa oss trumslagare att hålla ner priserna, men jag känner få affärsmän som idkar välgörenhet på firmans bekostnad (med Printolsson som ett lysande undantag:-)

Vad gäller Masterwork så är deras Jazzmaster Crash/ Ride en av de bästa cymbaler jag hört. Och vid en blindtest av crashar, med representanter från de tre stora och Masterwork standard serie, så lät Masterwork bäst. En av de tre stora lät spräckt!

Sen är det klart att företag som Sabian har råd att komma med nya spännande sound så som Ozone och Effeks.

/Lars, just nu utan Masterwork

the preacher sa...

Visst är det så!
Allt handlar om vilket exemplar man finner. Det finns ju även svindyra nya Zildjian som låter soptunnelock! De stora hjältarna som är sponsrade får ju stålar motsvarande högre tjänsteamannalöner för att smila bakom ett Sabian eller Zildjian. Vi övriga som får betala för våra prylar måste tänka annorlunda. Fram för att använda öronen!

Lennart Pn sa...

Jo, dom här "små" turkiska cymbaltillverkarna har många olika serier med olika sounds - det finns så mycket att välja på så man vet knappt var man ska börja ...

... har själv en Istanbul Mehmet 21" Ride(med två nitar) och en Istanbul Agop Mel Lewis 19" Crash/Ride. Båda tillhör mina absoluta favoriter men passar inte till vilken musik som helst. Två ex av dom här cymbalerna kan låta mycket olika.

"Anatolian" har också ett sortiment som jag tycker ser mycket intressant ut, nån som har nån erfarenhet av dom?

/Lennart

Blueprint sa...

Masterworkcymbalerna är klart prisvärda och mycket konkurrenskraftiga vad gäller soundet.

Har själv ett par Thin Crash 16" & 17" som låter riktigt briljant och svarar direkt utan att behöva atackeras hårt.

Vidare en 20" Jazz Ride. Även denna låter förträffligt trots att jag egentligen ville ha en 22" som är mera "Min Ride". Tyvärr så var Pelle Sundkvist på Musikshopen i Västerås av den åsikten att Ridecymbaler inte skulle vara av större tum-storlek än just 20"!!! Varför just 20"-aren inhandlades.

Jag har även ett par Hi-Hat 14" i Alesa Serien som låter grymt bra!

Hade nog gärna sett att Jazz Riden också funnits i 22". Den är absolut värd att prova i och med att 20"-aren låter så pass bra.

Har haft mina i 5-6 år nu och är allt annat än besviken!

Så bästa Vintage-Drummers, har ni inte provat Masterwork än, så tycker jag att ni skall ge dem en chans.

Låt en Masterwork bli er nästa cymbal!


/Kenth

Lennart Pn sa...

Hej igen!

Glömde att flika in i min kommentar här ovan att jag i min "kollektion" även har en Bosphorus "The Hammer" (Jeff Hamilton Signatur) 20" Crash/Ride som är närmast lövtunn, väger bara 1740 gram. Den wobblar skönt och mår bäst av att spelas nätt med lätt stock. Den är tillika synnerligen volymsvag och passar sålunda bäst i softare sammanhang.

Har inte provat Masterwork än, men det kommer säkert. Lovorden duggar ju tätt över deras cymbaler inte bara här på bloggen, verkar det som ...

... slutligen, när det gäller storleken på en ridecymbal så tycker jag personligen att 21" är en alldeles förträfflig "size"! Det har ju blivit allt vanligare med den "störrelsen" på senare år.

Nu har jag bidragit till att föra ämnet bort från "Vintage-köret" - shame on me! Dock försöker jag kompensera med mitt Slingerland-inlägg härom dan - får se om det blir nån respons på det ...

/ Lennart Pn